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CULTOS DE ASKLEPIOS

25/01/2020

Mitología griega >> Culto de los dioses griegos >> Culto de Asclepio
 
 
  Nombre griego

  Ασκληπιος
 
 
  Transliteración

  Asklêpios
 

 

 
  Asclepio, estatua grecorromana de mármol, Museo Nacional Romano Palazzo Altemps ASKLEPIOS (Asclepio) era el dios de la medicina y la curación.
  Su culto fue muy popular en la era clásica con muchos santuarios y templos establecidos en toda Grecia y sus colonias. El centro de culto del dios era el santuario de Epidauros que pretendía curar a los suplicantes de sus enfermedades. Los Asklepiades, un antiguo gremio de médicos, eran ministros del dios.
  En la escultura griega, Asklepios generalmente se representaba como un hombre barbudo que sostenía un bastón entrelazado de serpiente.
  CITAS DE LITERATURA CLÁSICA
  CULTURA GENERAL
  Callistratus, Descripciones 10 (trad. Fairbanks) (retórico griego C4th AD): “[Una descripción de una antigua estatua griega del dios Asklepios:] En la estatua de Paian. Are entonces creemos que el buque Argo … se volvió capaz de hablar, y sin embargo, en el caso de una estatua en la que Asklepios infundió sus propios poderes, introduciendo inteligencia intencional en el mismo y convirtiéndolo en un socio consigo mismo, no cree que el poder del dios que mora en él está claramente manifestado en él? No, ¿admitiremos más que el espíritu divino desciende a los cuerpos humanos, incluso para ser contaminado por las pasiones, y sin embargo no creerlo en un caso en el que no hay engendro del mal? en cualquier caso, el objeto ante nuestros ojos parece ser, no una imagen, sino una presentación modelada de la verdad; para ver cómo el arte no solo no carece de poder para delinear el carácter, sino que, después de haber retratado al dios en una imagen , incluso pasa al Dios mismo. Por muy importante que sea, emite inteligencia divina, y aunque es obra de manos humanas, logra hacer lo que las artesanías no pueden lograr, ya que engendra de una manera maravillosa muestras de un alma. La cara mientras la miras cautiva los sentidos; porque no ha sido diseñado para una belleza adventicia, pero cuando levanta un ojo santo y benigno, muestra una indescriptible profundidad de majestad templada con modestia. Los mechones rizados abundan en gracia, algunos caen exuberantes y sin límites en la espalda, mientras que otros bajan por la frente hasta las cejas y cuelgan gruesos sobre los ojos. Pero, como sacudidos por la vida y manteniéndose húmedos de sí mismos, se enrollan en los rizos de flexión, el material no rinde obediencia a la ley del arte, sino que se da cuenta de que representa a un dios y que debe hacer su propia voluntad. Y aunque todas las cosas que nacen no mueren, la forma de la estatua, como si llevara dentro de sí la esencia de la salud, florece en posesión de una juventud indestructible. Y así, oh Paian, te hemos ofrecido los primeros frutos del discurso, recién hechos, y la descendencia de la memoria; porque nos lo pides, creo; y también estoy ansioso por cantarte las canciones si me das salud ”
  CULTO DE IN ATTICA (GRECIA DEL SUR)
  I. ATENAS (ATHENAI) Ciudad principal de Attica (Attika)
  Platón, Phaedo 118a (trad. Cordero) (filósofo griego C4 aC): “[Sokrates fue ejecutado con una dosis de veneno de cicuta:] Cuando el veneno llegue al corazón, eso Ser el final. Estaba empezando a enfriar la ingle cuando se descubrió la cara, porque se había tapado y dijo (fueron sus últimas palabras): “Krito, le debemos una polla a Asklepios [es decir por una muerte indolora]. Pague y no lo descuide. “”
  Pausanias, Descripción de Grecia 1. 21. 4 (trans. Jones) (cuaderno de viaje griego C2nd AD): “Vale la pena ver el santuario de Asklepios [en Atenas] por sus pinturas. y por las estatuas del dios y sus hijos “.
  Pausanias, Descripción de Grecia 2. 26. 1: “Los santuarios más famosos de Asklepios tuvieron su origen en Epidauros. En primer lugar, los atenienses, que dicen que dieron una parte de sus ritos místicos a Asklepios, llama a este día del festival Epidauria, y alegan que su adoración a Asklepios data de entonces “.
  Aelian, On Animals 7. 13 (trad. Scholfield) (historia natural griega C2nd a 3rd AD): “Un ladrón del templo que había esperado la media hora de la noche, y había observado hasta que los hombres estaban profundamente dormidos, llegó al santuario de Asklepios [en Atenas] y robó varias ofrendas sin, como suponía, ser visto. Sin embargo, en el templo había un excelente vigilante, un perro, más despierto que el asistentes, y persiguió al ladrón y nunca dejó de ladrar, ya que con todas sus fuerzas convocó a otros para que presenciaran lo que se había hecho. Y así, al principio, el ladrón y sus compañeros en ese crimen arrojaron piedras al Perro; finalmente colgó pan y pasteles delante de él. Había tenido cuidado de traer estas cosas con él como una atracción para los perros, como suponía. Sin embargo, el perro continuó ladrando cuando el ladrón llegó a la casa donde se alojó y cuando salió nuevamente, se descubrió dónde pertenecía el perro, mientras que las inscripciones y el plac Es donde se instalaron las ofrendas carecían de los objetos faltantes. Por lo tanto, los atenienses concluyeron que este hombre era el ladrón, y al ponerlo en el estante y descubrir todo el asunto. Y el hombre fue sentenciado de acuerdo con la ley, mientras que el Perro fue recompensado al ser alimentado y atendido a expensas públicas por ser un observador fiel y ninguno de los asistentes en vigilancia “.
  Aelian, Miscelánea Histórica 5. 17 (trad. Wilson) (retórico griego C2nd a 3rd AD): “Tenga en cuenta que la superstición ateniense era muy grande. Si alguien cortaba un pequeño roble desde el santuario de un héroe, lo ejecutaron. Además, cuando Atarbes golpeó y mató al pájaro sagrado para Asklepios, los atenienses no pasaron por alto el asunto como trivial; lo ejecutaron y no otorgaron un perdón por ignorancia o locura, porque consideraba que el interés del dios era superior a estas dos consideraciones. De hecho, se decía que había actuado involuntariamente o, según otros, estaba loco “. [NÓTESE BIEN. El pájaro sagrado de Asklepios probablemente era un gallo.]
  Philostratus, Life of Apollonius of Tyana 3. 17 (trad. Conybeare) (biografía griega C1st a 2nd AD): “El paian de Sophokles que cantan en Atenas en honor a Asklepios “.
  Philostratus, Life of Apollonius of Tyana 4. 48: “Era el día del Festival Epidauria, en el cual todavía es costumbre que los atenienses celebren el misterio [Eleusiniano] [ de Deméter y Perséfone] en un segundo sacrificio después de que tanto la proclamación como las víctimas hayan sido ordenadas, y esta costumbre se instituyó en honor a Asklepios, porque todavía lo iniciaron cuando en una ocasión llegó de Epidauros demasiado tarde para [iniciarse en los Misterios de Eleusinia ] “.
  Philostratus the Younger, Imagines 13 (trad. Fairbanks) (retórico griego C3rd AD): “[De una descripción de una pintura griega antigua que representa a Sophokles inspiró la Musa Melpomene:] Esto es Asklepios cerca, creo, sin duda le insta a escribir un paian, y aunque ‘famoso por su habilidad’ no desdeña escucharlo; y su mirada fija en usted, impregnada de alegría, presagia vagamente su visitarte un poco más tarde como tu invitado “. [Cf. Para el famoso paian de Sophokles cantado en Atenas ver Philostratus, La vida de Apolonio de Tyana 96. 26 arriba.]
  CULT EN MEGARIS (GRECIA DEL SUR)
  I. MEGARA Ciudad principal de Megaris
  Pausanias, Descripción de Grecia 1. 40. 6 (trans. Jones) (cuaderno de viaje griego C2nd AD): “Cuando has ascendido a la ciudadela [en Megara] … ves Bryaxis hizo la imagen de Asklepios y también la de Hygeia (buena salud) “.
  II. Cerca de MEGARA, ciudad principal de Megaris
  Séneca, Phaedra 1022 (trad. Miller) (tragedia romana C1st AD): “Las rocas [en forma de altares en la costa de Megara], el asiento sagrado del dios epidauro [ Asklepios] … y los acantilados famosos por el crimen de Sciron “.
  CULT EN AEGINA (GRECIA DEL SUR)
  I. AEGINA (AIGINA) Ciudad principal de Aegina
  Aristófanes, pájaros 120 y siguientes (trad. O’Neill) (comedia griega C5th a 4th BC): “Su hijo lo llevó a [la isla de] Aigina y lo obligó a mentir por la fuerza una noche en el templo de Asklepios, el dios de la curación “.
  Pausanias, Descripción de Grecia 2. 30. 1 (trans. Jones) (cuaderno de viaje griego C2nd AD): “El santuario de Asklepios [en la isla Aigina] está aquí … y su imagen es de piedra y sentada “.
  CULT EN CORINTIA (GRECIA DEL SUR)
  I. CORINTH (KORINTHOS) Ciudad principal de Corinthia (Korinthia)
  Pausanias, Descripción de Grecia 2. 2. 3: “En el otro extremo del puerto [de Kenkhreai, Korinthos] santuarios de Asklepios”.
  Pausanias, Descripción de Grecia 2. 4. 5: “En este gimnasio [en Korinthos] hay templos de Zeus y Asklepios. Las imágenes de Asklepios e Hygeia (Salud) son de color blanco. mármol.”
  CULT EN SICYONIA (GRECIA DEL SUR)
  I. SICYON (SIKYON) Ciudad principal de Sicyonia (Sikyonia)
  Pausanias, Descripción de Grecia 2. 10. 2 -3: “[En Sikyon] es un recinto de Akslepios [en Sikyon]. Al pasar al recinto, se ve a la izquierda dos edificios con dos habitaciones. En la habitación exterior se encuentra una figura de Hypnos (Sueño), del cual ahora no queda nada más que la cabeza. La habitación interior se entrega a Apollon Karneios; en ella nadie puede entrar excepto los sacerdotes. En el pórtico yace un enorme hueso de un Ketos (Monstruo marino o Ballena), y después de él una imagen de Oneiros (Sueño) e Hypnos (Sueño), llamado Epidotes (Abundancia), arrullando para dormir un león. Dentro del santuario a cada lado de la entrada es una imagen, por un lado Pan está sentado, por el otro Artemis está de pie. Cuando entras ves al dios [Asklepios], una figura de oro y marfil sin barba hecha por Kalamis. Él sostiene un bastón en uno mano y un cono de pino cultivado en la otra. Los sikyonianos dicen que el dios fue llevado a ellos desde Epidauros en un carruaje n por dos mulas, que él se parecía a una serpiente, y que fue traído por Nikagora de Sikyon, la madre de Agasikles y la esposa de Ekhetimos. Aquí hay dos pequeñas figuras colgando del techo. La que está en la serpiente, dicen, es Aristodama, la madre de Aratos, a quien consideran hijo de Asklepios “.
  II. TITANE Village en Sicyonia
  Pausanias, Descripción de Grecia 2. 11. 5 – 8: “Alexanor, el hijo de Makhaon, el hijo de Asklepios, vino a Sikyonia y construyó el santuario de Asklepios en Titane. Los vecinos son principalmente sirvientes del dios, y dentro del recinto hay viejos cipreses. Uno no puede saber de qué madera o metal es la imagen, ni saben el nombre del creador, aunque uno o dos lo atribuyen al propio Alexanor. De la imagen solo se puede ver la cara, las manos y los pies, ya que tiene una túnica de lana blanca y una capa. Hay una imagen similar de Hygeia; esto tampoco se puede ver fácilmente porque está tan rodeado con las cerraduras de las mujeres, que las cortan y se las ofrecen a la diosa, y con tiras de vestiduras babilónicas.Con cualquiera de ellas, un votante aquí está dispuesto a propiciar el cielo, se le han dado las mismas instrucciones para adorar esta imagen. que les complace llamar Hygeia. También hay imágenes de Alexanor y de Euameri. en; a los primeros les dan ofrendas como héroes después de la puesta del sol; a Euamerion, como dios, dan sacrificios quemados. Si conjeturo bien, los Pérgamenes, de acuerdo con un oráculo, llaman a esto Euamerion Telesphoros (Accomplisher), mientras que los Epidaurianos lo llaman Akesis (Cure). También hay una imagen de madera de Koronis, pero no tiene una posición fija en ninguna parte del templo. Mientras que al dios se le sacrifica un toro, un cordero y un cerdo, llevan a Koronis al santuario de Atenea y la honran allí. Las partes de las víctimas que ofrecen como sacrificio quemado, y no se contentan con cortar los muslos, se queman en el suelo, excepto los pájaros, que queman en el altar. En el frontón en los extremos hay figuras de Herakles y de Nikai (victorias). En el pórtico hay imágenes dedicadas de Dionisos y Hekate, con Afrodita, el Metro Theon [Rea] y Tykhe. Son de madera, pero Asklepios, de apellido Gortynios, es de piedra. No están dispuestos a entrar entre las serpientes sagradas por miedo, pero colocan su comida antes de la entrada y no toman más problemas “.
  Pausanias, Descripción de Grecia 2. 27. 1: “Todas las ofrendas [a Asklepios], ya sea que el oferente sea uno de los Epidaurios o un extraño, se consumen por completo dentro del límites. En Titane también, lo sé, existe esta misma regla “.
  III. PHLIUS (PHLIOUS) Ciudad en Sicyonia
  Pausanias, Descripción de Grecia 2. 13. 5: “Al bajar de la ciudadela [de Phlious, Sikyonia] ves a la derecha un templo de Asklepios con una imagen de el dios como un joven sin barba “.
  CULT EN ARGOLIDA (GRECIA DEL SUR)
 
  Asclepio, estatua de mármol grecorromana, Museo Pio-Clementino, Museos Vaticanos I. ARGOS Ciudad principal de Argólida
  Pausanias, Descripción de Grecia 2. 21. 1: “[En el mercado de Argos hay] un templo de Asklepios”.
  Pausanias, Descripción de Grecia 2. 23. 4: “El santuario más famoso de Asklepios en Argos contiene en la actualidad una imagen de mármol blanco del dios sentado, y por su se alza Hygeia … El fundador original del santuario fue Sphyros, hijo de Makhaon [hijo de Asklepios] y hermano de Alexanor, honrado entre los sikyonianos en Titane “.
  II. EPIDAURO (EPIDAUROS) Ciudad en Argólida
  Aristófanes, Plutus 410 y 620 (trad. O’Neill) (comedia griega C5th a 4th BC): “[Comedia en la que dos atenienses llevan al dios ciego Ploutos a Asklepios en Epidauros para ser curado:] Khremylos: Pero he pensado mucho sobre el asunto, y lo mejor es hacer que Ploutos se acueste en el Templo de Asklepios. Blepsidemos: Sin duda, eso es lo mejor. Date prisa y llévalo lejos al templo … [Los dos atenienses llevan a Ploutos al santuario de Asklepios para que el dios los cure.] Khremylos: apresurémonos a acostar a Ploutos en el Templo de Asklepios. Kario, trae las colchas y todo lo que tengo listo de la casa; conduzcamos al dios al templo, cuidando de observar todos los ritos apropiados. (Kario sale de la casa con un bulto debajo de uno Brazo y guiando a Ploutos con el otro. Khremylos y Blepsidemos se unen a él y los cuatro se van. 19459029] Líder del coro: Mi buen amigo, ¿qué ha pasado con tus amigos? Pareces el portador de buenas noticias. Kario: ¡Qué alegría para mi maestro y aún más para Ploutos! El dios ha recuperado su vista; Sus ojos brillan con la mayor brillantez, gracias al cuidado benevolente de Asklepios. . . Líder del coro: Cantaré en honor de Asklepios, el hijo del ilustre Zeus, con una voz resonante; Él es la estrella benéfica que los hombres adoran. . . Kario: Habiendo llegado cerca del templo con nuestro paciente, entonces muy desafortunado, pero ahora en la cima de la felicidad, de la bendición, primero lo condujimos al mar para purificarlo. Esposa: ¡Ah! ¡Qué placer tan singular para un anciano bañarse en el agua fría del mar! Kario (a la manera del trágico mensajero): Luego reparamos al templo del dios. Una vez que las obleas y las diversas ofrendas se habían consagrado sobre el altar, y el pastel de harina de trigo se había colocado en las manos de los devoradores Hephaistos, hicimos que Ploutos se recostara en un sofá según el rito, y cada uno de nosotros se preparó una cama. de hojas Esposa: ¿Alguna otra gente había venido a suplicar a la deidad? Kario: Sí. En primer lugar, Neoklides, que es ciego, pero roba mucho mejor que aquellos que ven claramente; luego muchos otros atacados por quejas de todo tipo. Las luces se apagaron y el sacerdote nos ordenó que durmiéramos, especialmente recomendándonos guardar silencio si oíamos cualquier ruido. Allí estábamos todos acostados en silencio. No pude dormir; Estaba pensando en cierto guiso lleno de papilla colocado cerca de una anciana y justo detrás de su cabeza. Tenía un ansia furiosa de deslizarme hacia ese lado. Pero justo cuando estaba levantando la cabeza, noté al sacerdote, que estaba barriendo tanto los pasteles como los higos en la mesa sagrada; Luego dio la vuelta a los altares y santificó los pasteles que quedaban, guardándolos en una bolsa. Por lo tanto, resolví seguir un ejemplo tan piadoso y me dirigí directamente al pap. Esposa: ¡Eres un pícaro! y no tenias miedo del dios? Kario: Sí, de hecho! Temía que el dios [Asklepios] con su corona en la cabeza pudiera haber estado cerca del guiso antes que yo. Me dije a mí mismo: “Como sacerdote, como dios”. . . . En cuanto a mí, me tragué una buena porción de la papilla y, después de haberme alimentado bien, volví a la cama. Esposa: ¿Y no vino el dios? Kario: No se demoró; y cuando estaba cerca de nosotros, ¡oh! ¡querido! Qué buen chiste sucedió. ¡Mi barriga estaba bastante hinchada y dejé caer un pedo atronador! Esposa: ¿Sin duda el dios hizo una mueca irónica? Kario: No, pero [sus hijas] Iaso se sonrojó un poco y Panakeia volvió la cabeza y se tapó la nariz; Mis pedos no son perfume. Esposa: ¿Y qué hizo el dios? Kario: No prestó la menor atención. Esposa: ¿Debe ser un dios bastante grosero? Kario: No digo eso, pero está acostumbrado a probar heces. Esposa: ¡Bribón imprudente, sigue contigo! Kario: Entonces me escondí en mi cama todo temblando. Asklepios hizo una ronda de pacientes y los examinó a todos con gran atención; entonces un esclavo colocó a su lado un mortero de piedra, una mano de mortero y una cajita. Esposa: ¿De piedra? Kario: No, no de piedra. Esposa: ¿Pero cómo pudiste ver todo esto, archi-bribón, cuando dices que te estabas escondiendo todo el tiempo? Kario: ¡Por qué, grandes dioses, a través de mi capa, porque no carece de agujeros! Primero preparó una pomada para Neoklides; arrojó tres cabezas de ajo de Tenian al mortero y las golpeó con una mezcla de
la savia de la higuera y el lentisco humedecieron todo con vinagre Sphettian y, volviendo los párpados del paciente, aplicó su ungüento al interior de los ojos, para que el dolor pudiera ser más insoportable. Neoklides chilló, aulló, saltó hacia los pies de su cama y quiso huir, pero el dios se echó a reír y le dijo: ‘Mantente donde estás con tu ungüento; Al hacer esto, no irás a perjurarte ante la Asamblea. Esposa: ¡Qué dios tan sabio y qué amigo de nuestra ciudad! Kario: Entonces vino y se sentó a la cabecera de la cama de Ploutos, tomó un trapo perfectamente limpio y se limpió los párpados; Panakeia se cubrió la cabeza y la cara con un paño morado, mientras el dios silbaba y dos enormes serpientes salieron corriendo del santuario. Esposa: ¡Grandes dioses! Kario: Se deslizaron suavemente debajo de la tela morada y, por lo que pude juzgar, lamieron los párpados del paciente; porque, en menos tiempo del que necesita, amante, para vaciar diez vasos de vino, Ploutos se levantó; se pudo ver. Aplaudí con alegría y desperté a mi maestro, y el dios inmediatamente desapareció con las serpientes en el santuario. En cuanto a los que yacían cerca de Ploutos, puedes imaginar que lo abrazaron con ternura. Amaneció y ninguno de ellos había cerrado un ojo. En cuanto a mí, no dejé de agradecerle al dios que tan rápido había devuelto a Ploutos su vista y había hecho que Neoklides estuviera más cegado que nunca. Esposa: ¡Oh! ¡Eres un gran Asklepios! ¡Cuán poderoso es tu poder! ”
  Platón, Ion 530a (trad. Cordero) (filósofo griego C4 aC): “Sokrates: ¿De dónde vienes ahora para hacernos esta visita? ¿Desde tu casa en Éfeso? Ion [cantante de las rapsodias homéricas]: No, no, Sócrates; de Epidauros y el festival allí de Asklepios. Sócrates: ¿Quieres decir que los epidaurianos honran al dios con un concurso de rhapsodes también? Ion: Ciertamente, y de mousika [es decir, música, baile y canción] en general. Sócrates: ¿Por qué entonces competías en algún concurso, y cómo te fue? competencia? Ion: Nos llevamos el primer premio, Sokrates “.
  Strabo, Geografía 8. 6. 15 (trans. Jones) (geógrafo griego C1st BC a C1st AD): “Epidauros [en él Argolis], también es una ciudad importante, y particularmente por la fama de Asklepios, quien se cree que cura enfermedades de todo tipo y siempre tiene su templo lleno de enfermos, y también de las tabletas votivas en las que se registran los tratamientos, al igual que en Kos [isla en griego Egeo] y Trikke [en Tesalia] “.
  Pausanias, Descripción de Grecia 2. 26. 1 – 28. 1 (trans. Jones) (cuaderno de viaje griego C2nd AD): “Antes de llegar a Epidauros [en Argos] lo hará vengan al santuario de Asklepios … Que la tierra es especialmente sagrada para Asklepios se debe a la siguiente razón: los epidaurianos dicen que Phlegyas vino al Peloponeso … acompañado de su hija [Koronis, madre de Asklepios], quien todo el tiempo Apollon le había ocultado a su padre que ella estaba embarazada. En el país de los epidaurios ella dio a luz un hijo [Asklepios], y lo expuso en la montaña llamada Titthion (pezón) en la actualidad, pero luego se llamó Myrtion. Hay otra evidencia de que el dios nació en Epidauros, porque encuentro que los santuarios más famosos de Asklepios tuvieron su origen en Epidauros. En primer lugar, los atenienses, que dicen que dieron una parte de sus ritos místicos. a Asklepios, llama a este día del festival Epidauria, y todos ege que su adoración a Asklepios data de entonces. Nuevamente, cuando Arkhias, hijo de Aristaikhmos, fue sanado en Epidauria después de torcerse después de cazar sobre Pindasos, llevó el culto a Pérgamo [en Asia Menor]. Desde el de Pérgamo se ha construido en nuestros días el santuario de Asklepios junto al mar en Esmirna. Además, en Balagrai of the Kyreneans hay un Asklepios llamado Iatros (Sanador), que al igual que los otros provenía de Epidauros. Desde el de Kyrene se fundó el santuario de Asklepios en Lebene, en Krete. Existe esta diferencia entre los Kyreneanos y los Epidaurianos, que mientras que los antiguos sacrifican cabras, es contrario a la costumbre de los Epidaurianos hacerlo. Que Asklepios fue considerado un dios desde el principio, y no recibió el título solo en el transcurso del tiempo. De varias señales deduzco, incluida la evidencia de Homero, que hace que Agamenón diga sobre Makhaon: “Talthybios, con toda velocidad, llámame aquí Makhaon, hijo mortal de Asklepios”. Como quién debería decir, “hijo humano de un dios . ‘ El bosque sagrado de Asklepios está rodeado por todos lados por marcas de límite. No se produce muerte ni nacimiento dentro del recinto; La misma costumbre prevalece también en la isla de Delos. Todas las ofertas, ya sea que el oferente sea uno de los epidaurianos o un extraño, se consumen por completo dentro de los límites. En Titane también, lo sé, existe esta misma regla. La imagen de Asklepios es, en tamaño, la mitad de grande que Zeus Olympios en Atenas, y está hecha de marfil y oro. Una inscripción nos dice que el artista era Thrasymedes, un pariano, hijo de Arignotos. El dios está sentado en un asiento agarrando un bastón; la otra mano la sostiene sobre la cabeza de la serpiente; También hay una figura de un perro acostado a su lado. En el asiento se crean en relieve las hazañas de los héroes argivos. . . Frente al templo está el lugar donde duermen los suplicantes del dios. Cerca se ha construido un edificio circular de mármol blanco, llamado Tholos (Casa Redonda). . . Dentro del recinto estaban las losas; en mi tiempo quedaban seis, pero de antaño había más. En ellos están inscritos los nombres de los hombres y las mujeres que han sido curados por Asklepios, la enfermedad que también padecieron y los medios de curación. El dialecto es dórico. Aparte de los demás, hay una vieja losa, que declara que Hipólitos dedicó veinte caballos al dios. Los arikianos cuentan una historia que concuerda con la inscripción en esta losa, que cuando Hipólito fue asesinado, debido a las maldiciones de Teseo, Asklepios lo levantó de entre los muertos. Al volver a la vida, se negó a perdonar a su padre; rechazando sus oraciones, quiere a los arikianos en Italia. . . Los epidaurianos tienen un teatro dentro del santuario. . . Dentro del bosque hay un templo de Artemisa, una imagen de Epione (Calmante), un santuario de Afrodita y Themis (Personalizado), un hipódromo. . . y una fuente digna de ver por su techo y esplendor general. Un senador romano Antoninos hizo en nuestros días un baño de Asklepios y un santuario de los dioses llamado Bountiful. También hizo un templo a Hygeia (Salud), Asklepios y Apollon, los dos últimos Aigyptios (egipcio) de apellido. Además, restauró el pórtico que se llamó el Pórtico de Kotys, que, como el ladrillo con el que estaba hecho no se había quemado, había caído en la ruina después de haber perdido su techo. Como los epidaurianos sobre el santuario estaban muy angustiados, porque sus mujeres no tenían refugio en el que ser entregadas y los enfermos respiraban por última vez, él proporcionó una vivienda, de modo que estas quejas también fueron reparadas. Aquí, por fin, había un lugar en el que, sin pecado, un ser humano podía morir y una mujer ser liberada. . . Las serpientes, que incluyen un tipo peculiar de color amarillento, se consideran sagradas para Asklepios y son mansas con los hombres. Estos son peculiares de Epidauria, y he notado que otras tierras tienen sus animales peculiares “.
  Pausanias, Descripción de Grecia 2. 29. 1: “[En la ciudad de Epidauros, Argos] es un recinto de Asklepios, con imágenes del dios mismo y Epione (Calmante) Epione, dicen, era la esposa de Asklepios. Éstos son de mármol de Paria, y están colocados al aire libre “.
  Pausanias, Descripción de Grecia 2. 10. 2 – 3: “Los sikyonianos dicen que el dios [Asklepios] fue llevado a ellos desde Epidauros en un carro tirado por dos mulas, que él se parecía a una serpiente, y que fue traído por Nikagora de Sikyon, la madre de Agasikles y la esposa de Ekhetimos “.
  Pausanias, Descripción de Grecia 3. 23. 7: “[En Epidauros Limera, Lakedaimonia] la gente dice que son descendientes … de los epidaurianos del Argolid, y que ellos tocado en este punto en Lakonia cuando navegaba por negocios públicos a Asklepios en Kos, advertidos por los sueños que se les aparecieron, se quedaron y se establecieron aquí. También dicen que una serpiente, que traían de su hogar en Epidauros, escapó del barco, y desapareció en el suelo no lejos del mar. Como resultado del presagio de la serpiente junto con la visión en sus sueños, decidieron quedarse y establecerse aquí. Hay altares a Asklepios donde la serpiente desapareció, con olivos creciendo alrededor de ellos “.
  Pausanias, Descripción de Grecia 5. 11. 11: “Cuando pregunté en Epidauros por qué no vierten agua ni aceite de oliva sobre la imagen de Asklepios [para mantener el marfil en buenas condiciones ], los asistentes al santuario me informaron que tanto la imagen del dios como el trono se construyeron sobre una cisterna “.
  Aelian, On Animals 9. 33 (trans. Scholfield) (historia natural griega C2nd a 3rd AD): “Una mujer sufría de un gusano intestinal, y los médicos más inteligentes desesperados por curar ella. En consecuencia, fue a Epidauros y rezó al dios [Asklepios] para que pudiera deshacerse de la queja que se encontraba en ella. El dios no estaba cerca. Sin embargo, los asistentes del templo la hicieron acostarse en el lugar donde el dios tenía la costumbre de curar a sus peticionarios, y la mujer se quedó callada como se le había ordenado, y los ministros del dios se dirigieron a su cura: le cortaron la cabeza del cuello, y sobre ellos insertaron su mano y sacaron sacaron el gusano, que era una criatura monstruosa. Pero para ajustar la cabeza y restaurarla a su configuración anterior, esto siempre fallaron. Bueno, el dios llegó y se enfureció con los ministros por emprender una tarea más allá de su habilidad, y él mismo con el poder irresistible de un dios restauró la cabeza hacia el cuerpo y levantó al extraño de nuevo. Por mi parte, Oh Rey Asklepios, de todos los dioses, los más amables con el hombre, no pongo el Ajenjo [como una cura para los gusanos intestinales] en contra de tu habilidad (¡Dios no quiera estar tan insensato!), Pero al considerar el Ajenjo me recordó de su acción benéfica y de sus asombrosos poderes de curación. Y no hay duda de que esta hierba también es un regalo tuyo ”
  Cicero, De Natura Deorum 3. 34 (trad. Rackham) (retórico romano C1st BC): “Él [el Dionisio pirata de Siracusa] dio órdenes para la eliminación de la barba dorada de Esculapio en Epidauro, diciendo que no era apropiado que el hijo usara barba cuando su padre [Apolo] apareció en todos sus templos sin barba … Tampoco Esculapio lo hizo consumir y perecer de alguna enfermedad dolorosa y persistente [por este sacrilegio] “.
  Pliny the Elder, Natural History 4. 18 (trans. Rackham) (Roman encyclopedia C1st A.D.) : “The town of Epidaurus famous for its shrine of Aesculapius.”
  Suidas s.v. Aristarkhos (trans. Suda On Line) (Byzantine Greek lexicon C10th A.D.) : “Aristarkhos : Of Tegea, a composer of tragedies, who was sick with some disease; then Asklepios cured him and required him to give a thanksgiving dedication for his health. The poet allotted him the drama that bears his name. But gods of health would never request payment nor accept it. How could that be?–when with a good, philanthropic spirit they offer us the greatest things free of charge.”
  CULT IN LACEDAEMONIA (SOUTHERN GREECE)
 
  Asclepius, Greco-Roman marble statue, National Archaeological Museum, Athens I. SPARTA Main City of Lacedaemonia (Lakedaimonia)
  Pausanias, Description of Greece 3. 14. 2 (trans. Jones) (Greek travelogue C2nd A.D.) : “[At Sparta, Lakedaimonia] is a sanctuary of Asklepios, called ‘in the place of the Agiadai.’”
  Pausanias, Description of Greece 3. 14. 7 : “The sanctuary of Agnitas [at Sparta, Lakedaimonia] has been made on the right of the Course; Agnitas is a surname of Asklepios, because the god had a wooden image of agnus castus. The agnos is a willow like the thorn.”
  Pausanias, Description of Greece 3. 15. 10 : “The most famous of their sanctuaries of Asklepios has been built near Booneta [in Sparta, Lakedaimonia].”
  Pausanias, Description of Greece 3. 19. 7 : “Across the river [Eurotas in Lakedaimonia] is a temple of Askelpios Kotyleos (Of the Hip-joint); it was made by Herakles, who named Asklepios Kotyleos, because he was cured of the wound in the hip-joint that he received in the former fight with Hippokoon and his sons.”
  II. THERAE (THERAI) Village in Lacedaemonia
  Pausanias, Description of Greece 3. 20. 5 : “[Near Therai, Lakedaimonia] is a sanctuary of Demeter surnamed Eleusionion. Here according to the Lakedaimonian story Herakles was hidden by Asklepios while he was being healed of a wound.”
  III. PELLENA Village in Lacedaemonia
  Pausanias, Description of Greece 3. 21. 1 : “Remarkable sights I remember seeing here [in Pellana, Lakedaimonia] were a sanctuary of Asklepios and the spring Pellanis.”
  IV. GYTHEATAE (GYTHEATAI) Village in Lacedaemonia
  Pausanias, Description of Greece 3. 21. 8 : “[At Gytheatai, Lakedaimonia] is a bronze image of Asklepios, whose temple is roofless.”
  V. ASOPUS (ASOPOS) Village in Lacedaemonia
  Pausanias, Description of Greece 3. 22. 9 : “About twelve stades from the city [of Asopos, Lakedaimonia] is a sanctuary of Asklepios. They call the god Philolaos, and the bones in the gymnasium, which they worship, are human, although of superhuman size.”
  VI. PARACYPARISSIUM (PARAKYPARISSION) Village in Lacedaemonia
  Pausanias, Description of Greece 3. 22. 10 : “There is also in this district [Parakyparission, Lakedaimonia] a sanctuary of Asklepios, about fifty stades from Asopos; the place where the sanctuary is they name Hyperteleaton.”
  VII. BOIAE (BOIAI) Village in Lacedaemonia
  Pausanias, Description of Greece 3. 22. 13 : “In another part of the town [of Boiai, Lakedaimonia] is a temple of Asklepios.”
  VIII. EPIDAURUS LIMERA Village in Lacedaemonia
  Pausanias, Description of Greece 3. 23. 7 : “[At Epidauros Limera, Lakedaimonia] the people says they are descended . . . from the Epidaurians of the Argolid, and that they touched at this point in Lakonia when sailing on public business to Asklepios in Kos, Warned by dreams that appeared to them, they remained and settled here. They also say that a snake, which they were bringing from their home in Epidauros, escaped from the ship, and disappeared into the ground not far from the sea. As a result of the portent of the snake together with the vision in their dreams they resolved to remain and settle here. There are altars to Asklepios where the snake disappeared, with olive trees growing round them.”
  IX. CYPHANTA (KYPHANTA) Village in Lacedaemonia
  Pausanias, Description of Greece 3. 24. 2 : “The ruins of the so-called Kyphanta [in Lakedaimonia], among which is a cave sacred to Asklepios; the image is of stone.”
  X. MT. ILIUS (ILIOS) Mountain in Lacedaemonia
  Pausanias, Description of Greece 3. 24. 8 : “On Mount Ilios [in Lakedaimonia] is a temple of Dionysos, and of Asklepios at the very summit.”
  XI. HYPSOI Village in Lacedaemonia
  Pausanias, Description of Greece 3. 24. 9 : “Here [at Hypsoi, Lakedaimonia] is a sanctuary of Asklepios.”
  XII. LEUCTRA (LEUKTRA) Village in Lacedaemonia
  Pausanias, Description of Greece 3. 26. 4 : “The inhabitants [of Leuktra, Lakedaimonia] honour Asklepios most of the gods, supposing him to be the son of Arsinoe the daughter of Leukippos. There is a stone statue of Asklepios.”
  CULT IN MESSENIA (SOUTHERN GREECE)
  I. MESSENE Main Town of Messenia
  Pausanias, Description of Greece 4. 31. 10 : “The most numerous statues and the most worthy seeing [at Messene, Messenia] are to be found in the sanctuary of Asklepios. For besides statues of the god and his sons, and besides statues of Apollon, the Mousai (Muses) and Herakles, the city of Thebes is represented and . . . Tykhe (Fortune), and Artemis Bringer of Light. The stone statues are the work of Damophon.”
  Pausanias, Description of Greece 4. 31. 12 : “Asklepios is also represented [in the temple of Messene at Messene, Messenia], being according to the Messenian account a son of Arsinoe, also Makhaon and Podaleirios, as they also took part in the affair at Troy.”
  II. GERENIA Village in Messenia
  Strabo, Geography 8. 4. 4 (trans. Jones) (Greek geographer C1st B.C. to C1st A.D.) : “In Gerenia [in Messenia] is to be seen a temple of Asklepios Trikkaios, a reproduction of the one in the Thessalian Trikka.”
  Pausanias, Description of Greece 3. 24. 10 (trans. Jones) (Greek travelogue C2nd A.D.) : “Here in Gerenia [in Messenia] is a tomb of Makhaon, son of Asklepios, and a holy sanctuary. In this temple men may find cures for diseases. They call the holy spot Rhodos; there is a standing bronze statue of Makhaon, with a crown on his head which the Messenians in the local speech call kyphos.”
  III. ABIA Village in Messenia
  Pausanias, Description of Greece 4. 30. 1 : “There was a notable temple of Herakles here [at Abia, Messenia], and also of Asklepios.”
  IV. CORONE (KORONE) Village in Messenia
  Pausanias, Description of Greece 4. 34. 6 : “The gods who have temples here [at Korone, Messenia] are Artemis . . . Dionysos and Asklepios. The statues of Asklepios and Dionysos are of stone.”
  V. AULON Village in Messenia
  Pausanias, Description of Greece 4. 36. 7 : “In the depression of Aulon [in Messenia] there is a temple and statue of Asklepios Aulonios.”
  CULT IN ELIS (SOUTHERN GREECE)
  I. CYLLENE (KYLLENE) Village in Ellis
  Strabo, Geography 8. 3. 4 (trans. Jones) (Greek geographer C1st B.C. to C1st A.D.) : “Kyllene [in Elis] is a village of moderate size; and it has the Asklepios made by Kolotes–an ivory image that is wonderful to behold.”
  Pausanias, Description of Greece 6. 26. 5 (trans. Jones) (Greek travelogue C2nd A.D.) : “In Kyllene [in Elis] is a sanctuary of Askelpios.”
  II. GORTYNA Village in Elis
  Pausanias, Description of Greece 5. 7. 1 : “Gortyna [in Elis], where there is a sanctuary of Asklepios.”
  III. OLYMPIA Village & Sanctuary in Elis
  Pausanias, Description of Greece 5. 20. 2 : “[Depicted on table made by Kolotes dedicated at Olympia :] On one side are Asklepios and Hygeia (Health), one of his daughters.”
  Pausanias, Description of Greece 5. 26. 2 : “Along the left side of the great temple [at Olympia] Mikythos dedicated other offerings: [statues of] . . . deities, Asklepios and Hygeia.”
  IV. Near MT. SAURUS (SAUROS) Hill in Elis
  Pausanias, Description of Greece 6. 21. 3 : “On crossing the river Erymanthos at what is called the ridge of Sauros . . . Forty stades beyond the ridge of Sauros is a temple of Asklepios, surnamed Demainetos after the founder. It too is in ruins.”
  CULT IN ACHAEA (AKHAIA) (SOUTHERN GREECE)
  I. PATRAE (PATRAI) Main Town of Achaea (Akhaia)
  Pausanias, Description of Greece 7. 21. 3 : “There is also at Patrai [in Akhaia] a sanctuary of Asklepios.”
  II. OLENUS (OLENOS) Town in Achaea
  Strabo, Geography 8. 7. 4 (trans. Jones) (Greek geographer C1st B.C. to C1st A.D.) : “Traces of the old settlement of the Olenians are shown between Patrai and Dyme [in Akhaia]; and here, too, is the notable temple of Asklepios, which is forty stadia distant from Dyme and eighty from Patrai.”
  III. AEGIUM (AIGION) Town in Achaea
  Pausanias, Description of Greece 7. 23. 7 (trans. Jones) (Greek travelogue C2nd A.D.) : “[There is at Aegion in Akhaia] precinct of Asklepios, with images of him and Hygeia. In this sanctuary of Asklepios a man of Sidon entered upon an argument with me. He declared that the Phoinikoi (Phoenicians) had better notions about the gods than the Greeks, giving as an instance that to Asklepios they assign Apollon as father, but no mortal woman as his mother. Asklepios, he went on, is air, bringing health to mankind and to all animals likewise; Apollon is the sun, and most rightly is he named the father of Asklepios, because the sun, by adapting his course to the seasons, imparts to the air its healthfulness.”
  IV. PELLENE Town in Achaea
  Pausanias, Description of Greece 7. 27. 11 : “[At Pellene, Akhaia] is a sanctuary of Asklepios, called Kyros, where cures of patients are effected by the god. Here too there is a copious supply of water, and at the larges of the springs stand the image of Asklepios.”
  CULT IN ARCADIA (SOUTHERN GREECE)
 
  Asclepius, Greco-Roman marble statue, Altes Museum I. MEGALOPOLIS Main City of Arcadia (Arkadia)
  Pausanias, Description of Greece 8. 31. 1 : “[At Megalopolis, Arkadia] is an enclosure sacred to the Great Goddesses . . . Carved in relief before the entrance are, on one side Artemis, on the other Asklepios and Hygiea.”
  Pausanias, Description of Greece 8. 32. 4 : “[At Megalopolis, Arkadia] there is a sanctuary of Asklepios, with images of the god and of Hygeia (Health).”
  Pausanias, Description of Greece 8. 32. 5 : “Under this hill [in Megalopolis, Arkadia] there is another sanctuary of Asklepios Paidos. His image is upright and about a cubit in height, that of Apollon is seated on a throne and is not less than six feet high.”
  II. MANTINEIA Town in Arcadia
  Pausanias, Description of Greece 8. 9. 1 : “The Maintineans [of Mantineia, Arkadia] possess a temple composed of two parts, being divided almost exactly down the middle by a wall. In one part of the temple is an image of Asklepios … the other part is a sanctuary of Leto and her children.”
  III. CLEITOR (KLEITOR) Village in Arcadia
  Pausanias, Description of Greece 8. 21. 3 : “[At Kleitor, Arkadia] the most celebrated sanctuaries of the Kleitorians are those of Demeter, Asklepios and, thirdly, Eileithyia.”
  IV. CAOUS (KAOUS) Village in Arcadia
  Pausanias, Description of Greece 8. 25. 1 : “Ruins of the village Kaous [in Arkadia], with a sanctuary of Asklepios Kaousios, built on the road.”
  V. THELPUSA (THELPOUSA) Village in Arcadia
  Pausanias, Description of Greece 8. 25. 3 : “Thelpousa [in Arkdaia] has a temple of Asklepios.”
  Pausanias, Description of Greece 8. 25. 11 : “[Near Thelpousa, Arkadia is] a temple of Apollon Ogkaiatos, and on the right a sanctuary of Asklepios Paidos (Boy), where is the tomb of Trygon, who is said to have been the nurse of Asklepios. For the story is that Asklepios, when little, was exposed in Thelpousa, but was found by Autolaus, the illegitimate son of Arkas [early king of Arkadia in myth], who reared the baby, and for this reason Paidos Asklepios.”
  VI. ALIPHERA Village in Arcadia
  Pausanias, Description of Greece 8. 26. 5 : “There are sanctuaries here [Aliphera, Arkadia] of Asklepios and Athena.”
  VII. GORTYS Village in Arcadia
  Pausanias, Description of Greece 8. 28. 1 : “Here [Gortys, Arkadia] is a temple of Asklepios, made of Pentelic marble, with the god, as a beardless youth, and an image of Hygeia (Health). Skopas was the artist. The natives also say that Alexandros the son of Philippos dedicated to Asklepios his breastplate and spear.”
  VIII. TEGEA City in Arcadia
  Pausanias, Description of Greece 8. 46. 1 : “On one side of the image of Athene [at Tegea, Arkadia] stands Asklepios, on the other Hygeia (Health), works of Skiopas of Paros in Petelic marble.”
  Pausanias, Description of Greece 8. 54. 5 : “On the road from Tegea [in Arkadia] to Argos come first a temple and image of Asklepios.”
  IX. LUSIUS R. (LOUSIOS) River in Arcadia
  Cicero, De Natura Deorum 3. 21 (trans. Rackham) (Roman rhetorician C1st B.C.) : “[Asklepios] is worshipped by the Arcadians; he is reputed to have invented the probe and to have been the first surgeon to employ splints . . . his tomb and grove are shown in Arcadia, not far from the river Lusius.”
  CULT IN BOEOTIA (CENTRAL GREECE)
  I. TANAGRA Town in Boeotia (Boiotia)
  Suidas s.v. Alektryona athleten Tanagraion (trans. Suda On Line) (Byzantine Greek lexicon C10th A.D.) : ” Alektryona athleten Tanagraion (A prize-fighting cock of Tanagra) : These aristocrats sing [this]. ‘He sends it to be a votive offering and a delight to Asklepios, as if the bird were an attendant or servant in the temple, that man of Aspendos.’”
  CULT IN PHOCIS (CENTRAL GREECE)
  I. TITHOREA Village in Phocis (Phokis)
  Pausanias, Description of Greece 10. 32. 12 (trans. Jones) (Greek travelogue C2nd A.D.) : “Seventy stades distant from Tithorea [in Phokis] is a temple of Asklepios, called Arkhagetas (Founder). He receives divine honours from the Tithoreans, and no less from the other Phokians. Within the precincts are dwellings for both the suppliants of the god and his servants. In the middle is the temple of the god and an image made of stone, having a beard more than two feet long. A couch is set on the right of the image. It is usual to sacrifice to the god any animal except the goat.”
  II. ELATEIA Village in Phocis
  Pausanias, Description of Greece 10. 34. 6 : “A temple has been built [at Elateia, Phokis] to Asklepios, with a bearded image of the god.”
  CULT IN OZOLIAN LOCRIS (CENTRAL GREECE)
  I. NAUPACTUS (NAUPAKTOS) Town in Locris (Lokris)
  Pausanias, Description of Greece 10. 38. 13 : “The sanctuary of Asklepios [at Naupaktos, Lokris] I found in ruins, but it was originally built by a private person called Phalysios. For he had a complaint of the eyes, and when he was almost blind the god at Epidauros sent to him the poetess Anyte, who brought with her a sealed tablet. The woman thought that the god’s appearance was a dream, but it proved at once to be a waking vision. For she found in her own hands a sealed tablet; so sailing to Naupaktos she bade Phalysios take away the seal and read what was written. He did not think it possible to read the writing with his eyes in such a condition, but hoping to get some benefit from Asklepios took away the seal. When he had looked at the wax he recovered his sight, and gave to Anyte what was written on the tablet, two thousand slaters of gold.”
  CULT IN THESSALY (NORTHERN GREECE)
  I. TRICCA (TRIKKE) Town of Histiaiotis in Thessaly (Thessalia)
  Strabo, Geography 9. 5. 17 (trans. Jones) (Greek geographer C1st B.C. to C1st A.D.) : “They call Histiaiotis and Dolopia Upper Thessalia . . . Now Trikke, where is the earliest and most famous temple of Asklepios, borders on the country of the Dolopians and the regions round Pindos.”
  Strabo, Geography 8. 6. 15 : “Asklepios is believed to cure diseases of every kind and always has his temple [at Epidauros] full of the sick, and also of the votive tablets on which the treatments are recorded, just as at Kos and Trikke.”
  Strabo, Geography 8. 4. 4 : “In Gerenia [in Messenia] is to be seen a temple of Asklepios Trikkaios, a reproduction of the one in the Thessalian Trikka.”
  Strabo, Geography 14. 1. 39 : “Trikke, where Asklepios is said to have been born.”
  CULT IN COS (GREEK AEGEAN)
  I. COS (KOS) Main Town of Cos
  Strabo, Geography 14. 2. 19 : “In the suburb [i.e. the town of Kos] is the Asklepïeion (Temple of Asklepios), a temple exceedingly famous and full of numerous votive offerings, among which is the Antigonos of Apelles.”
  Strabo, Geography 8. 6. 15 : “Asklepios is believed to cure diseases of every kind and always has his temple [at Epidauros] full of the sick, and also of the votive tablets on which the treatments are recorded, just as at Kos and Trikke.”
  Pausanias, Description of Greece 3. 23. 7 (trans. Jones) (Greek travelogue C2nd A.D.) : “Epidaurians of [the shrine of Asklepios] the Argolis touched at this point in Lakonia when sailing on public business to Asklepios in Kos.”
  CULT IN CRETE (GREEK AEGEAN)
  I. LEBENE Village in Crete (Krete)
  Pausanias, Description of Greece 2. 26. 1 (trans. Jones) (Greek travelogue C2nd A.D.) : “From the one [cult centre of Asklepios] at Kyrene was founded the sanctuary of Asklepios at Lebene, in Krete.”
  Philostratus, Life of Apollonius of Tyana 4. 34 (trans. Conybeare) (Greek biography C1st to 2nd A.D.) : “He [the C1st A.D. philosopher Apollonios of Tyana, after visting Mount Ida in Krete,] passed on to the Lebenaion (Shrine of Leben). And this is a shrine of Asklepios, and just as the whole of Asia flocks to Pergamon, so the whole of Krete flocked to this shrine; and many Libyans also cross the sea to visit it, for it faces towards the Libyan Sea close to Phaistos, where the little rock keeps out a mighty sea. And they say that this shrine is named that of Leben, because a promontory juts out from it which resembles a lion, for here, as often, a chance arrangement of rocks suggests an animal form.”
 
CULT IN THE TROAD (ASIA MINOR)
  I. MELAENAE (MELAINAI) Village in the Troad
  Strabo, Geography 13. 1. 44 (trans. Jones) (Greek geographer C1st B.C. to C1st A.D.) : “The Heptaporos River [in the Troad], also called Polyporos, is crossed seven times by one travelling from the region of the Beautiful Pine to the village called Melainai and the Asklepieion (Temple of Asklepios) that was founded by Lysimakhos.”
  CULT IN TEUTHRANIA (ASIA MINOR)
  I. PERGAMON Main City of Teuthrania
  Pausanias, Description of Greece 2. 26. 1 (trans. Jones) (Greek travelogue C2nd A.D.) : “When Arkhias, son of Aristaikhmos, was healed in Epidauria [in Greece] after spraining himself after hunting about Pindasos, he brought the cult to Pergamon. From the one at Pergamon has been built in our own day the sanctuary of Asklepios by the sea at Smyrna.”
  Pausanias, Description of Greece 3. 24. 10 : “The author of the epic The Little Iliad says that Makhaon [son of Asklepios] was killed by Eurypylos, son of Telephos. I myself know that to be the reason of the practice at the temple of Asklepios at Pergamon, where they begin their hymns with Telephos but make no reference to Eurypylos, or care to mention his name in the temple at all, as they know that he was the slayer of Makhaon.”
  Pausanias, Description of Greece 5. 13. 3 : “Those who sacrifice to Telephos at Pergamon on the river Kaikos; these too may not go up to the temple of Asklepios before they have bathed.”
  Philostratus, Life of Apollonius of Tyana 4. 11 (trans. Conybeare) (Greek biography C1st to 2nd A.D.) : “[The C1st A.D. prophet Apollonios of Tyana] made his way then to Pergamon, and being pleased with the temple of Asklepios, he gave hints to the supplicants of the god, what to do in order to obtain favourable dreams.”
  Philostratus, Life of Apollonius of Tyana 4. 34 : “The whole of Asia flocks to [to the shrine of Asklepios at] Pergamon.”
  Statius, Silvae 3. 4. 23 (trans. Mozley) (Roman poetry C1st A.D.) : “The shrine [of Asklepios] at Pergamon, where the great helper of the sick is present to aid, and stays the hurrying fates and bends, a kindly deity, o’er his health-bringing snake.”
  Statius, Silvae 3. 1. 7 : “The Emperor’s [the Roman Emperor Domitian’s] tresses . . . which he was sending to Asclepius at Pergamum, together with a mirror and a jewelled box.”
  CULT IN LYDIA (ASIA MINOR)
  I. SMYRNA City in Aeolis – Lydia
  Pausanias, Description of Greece 2. 26. 1 (trans. Jones) (Greek travelogue C2nd A.D.) : “From the one [cult of Asklepios] at Pergamos has been built in our own day the sanctuary of Asklepios by the sea at Smyrna [in Lydia].”
  II. ERYTHRAE (ERYTHRAI) Town in Ionia – Lydia
  Pausanias, Description of Greece 7. 5. 9 : “A sanctuary too of Asklepios [in Erythrai, Lydia] made by the Smyrnaians in my time between Mount Koryphe and a sea into which no other water flows.”
  CULT IN CILICIA (ASIA MINOR)
  I. AEGAE (AIGAI) Town in Cilicia (Kilikia)
  Philostratus, Life of Apollonius of Tyana 1. 7 (trans. Conybeare) (Greek biography C1st to 2nd A.D.) : “[The C1st A.D. prophet Apollonios of Tyana, in his youth, moved] to the town of Aigai [in Asia Minor], which was close by [to Tyana], where he found . . . A temple of Asklepios, where that god reveals himself to men in person.”
  Philostratus, Life of Apollonius of Tyana 1. 9 – 12 : “[Apollonios of Tyana, in his youth, became a vegetarian and] let his hair grow long and lived in the Temple. And the people round about the Temple were struck with admiration for him, and the god Asklepios one day said to the priest that he was delighted to have Apollonios as witness of his cures of the sick; and such was his reputation that the Kilikioi (Cilicians) themselves and the people around flocked to Aigai to see him . . . I should not pass over the life led in the temple by my hero, who was held in esteem even by the gods. For an Assyrian stripling came to Asklepios, and though he was sick, yet he lived the life of luxury, and being continually drunk, I will not say he lived, rather he was ever dying. He suffered from dropsy, and finding his pleasure in drunkenness took no care to dry up his malady. On this account then Asklepios took no care of him, and did not visit him even in a dream. The youth grumbled at this, and thereupon consulted the god, standing over him, said, ‘If you were to consult Apollonios you would be easier.’ He therefore went to Apollonios and said : ‘What is there in your wisdom that I can profit by? For Asklepios bids me consult you.’ And he replied : ‘I can advise you of what, under the circumstances, will be most valuable to you; for I suppose you want to get well.’ ‘Yes, by Zeus,’ answered the other, ‘I want the health which Asklepios promises, but never gives.’ ‘Hush,’ said the other, ‘for he gives to those who desire it, but you do things that irritate and aggravate your disease, for you give yourself up to luxury, and you accumulate heavy meals upon your water-logged and worn-out stomach, and as it were, choke water with a flood of mud.’ . . . And the sage restored the youth to health by a clear interpretation of wise law. One day he saw a flood of blood upon the altar and there were victims laid out upon it, Aigyptian (Egyptian) bulls that had been sacrificed and great hogs, and some of them were being flayed and others were being cut up; and two gold vases had been dedicated set with jewels, the rarest and most beautiful that India can provide. So he went up to the priest and said : ‘What is all this; for some one is making a very handsome gift to the gods?’ And the priest replied : ‘You may rather be surprised at a man’s offering all this without having first put up a prayer in our fane, and without having stayed with us as long as other people do, and without having gained his health from the god, and without obtaining all the things he came to ask for here. For he appears to have come only yesterday, and yet he is sacrificing on this lavish scale. And he declared that he will sacrifice more victims, and dedicate more gifts, if Asklepios will hearken to him. And he is one of the richest men in existence .. . . And he is supplicating the god to restore to him one of his eyes that has fallen out.’ But Apollonios fixed his eyes upon the ground . . . and asked : ‘What is his name?’ And when he heard it, he said : ‘It seems to me, O Priest, that we ought not to welcome this fellow in the Temple; for he is some ruffian who has come here, and that he is afflicted in this way is due to some sinister reason : nay, his very conduct in sacrificing on such a magnificent scale before he has gained anything from the god is not that of a genuine votary, but rather of a man who is begging himself off from the penalty of some horrible and cruel deeds.’ This was what Apollonios said: and Asklepios appeared to the priest by night, and said : ‘Send away so and so at once with all his possessions, and let him keep them, for he deserves to lose the other eye as well.’ The priest accordingly made inquiries about the Kilikioan and learned that [he was living in sin with his step-daughter] . . . and the mother had surprised the two in bed, band had put out both her eyes and one of his by stabbing them with her brooch-pin. Again he inculcated the wise rule, that in our sacrifices or dedications we should not go beyond the just mean, in the following way. On one occasion several people had flocked to the Temple, not long after the expulsion of the Kilikian, and he took the occasion to ask the priest the following questions. ‘Are then,’ he said, ‘the gods just?’ ‘Why, of course, most just,’ answered the priest. ‘Well, and are they wise?’ ‘And what,’ said the other, ‘can be wiser than the godhead?’ ‘But do they know the affairs of men, or are they without experience of them?’ ‘Why,’ said the other, ‘this is just he point win which the gods excel mankind, for the latter, because of their frailty, do not understand their own concerns, whereas the gods have the privilege of understanding the affairs of both men and of themselves.’ ‘All you answers,’ said Apollonios, ‘are excellent, O Priest, and very true. Since then, they know everything, it appears to me that a person who comes to the house of God and has a good conscience, should put up the following prayer : “O ye gods, grant unto me that which I deserve.” For,’ he went on, ‘the holy, O Priest, surely deserve to receive blessings, and the wicked the contrary. Therefore the gods, as they are beneficent, if they find anyone who is healthy and whole and unscarred by vice, will send him away, surely, after crowing him, not with golden crowns, but with all sorts of blessings; but if they find a man branded with sin and utterly corrupt, they will hand him over and leave him to justice, after inflicting their wrath upon him all the more, because he dared to invade their Temples without being pure.’ And at the same moment he looked towards [the statue of] Asklepios, and said : ‘O Asklepios, the philosophy you teach is secret and congenial to yourself, in that you suffer not the wicked to come hither, not even if they pour into your lap all the wealth of India and Sardis. For it is not out of reverence for the divinity that they sacrifice victims and kindle these fires, but in order to purchase a verdict, which you will not concede to them in your perfect justice.’ And much similar wisdom he delivered himself of in this Temple, while he was still a youth. This tale also belongs to the period of his residence at Aigai. Kilikia was governed at this time by a ruffian addicted to passion. No sooner did he hear of the beauty of Apollonios spoken of, than he cast aside the matters he was busy upon . . . and hurrying off to Aigai pretended he was sick and must have the help of Asklepios. There he came upon Apollonios walking alone and prayed him to recommend him to the god. But he replied : ‘What recommendation can you want from anyone if you are good? For the gods love men of virtue but welcome them without any introductions.’ ‘Because, to be sure,’ said the other, ‘the god, O Apollonios, has invited you to be his guest, but so far has not invited me.’ ‘Nay,’ answered Apollonios, ‘’tis my humble merits, so far as a young man can display good qualities, which have been my passport to the favour of Asklepios, whose servant and companion I am. If you too really care for goodness, go boldly up to the god and tender what prayer you will.’ ‘By heaven, I will,’ said the other, ‘if you will allow me to address you one first.’ [He then attempts to seduce Apollonios.]”
  CULT IN EGYPT (NORTH AFRICA)
  I. ALEXANDRIA Main City of Ptolemaic Egypt (Greek Colony)
  Aelian, On Animals 16. 39 (trans. Scholfield) (Greek natural history C2nd to 3rd A.D.) : “Aigyptian histories relate that in the time of Ptolemy Philadelphos [historical Pharaoh of Egypt] there were brought from Aithiopia to Alexandria two live Drakones and that one of them was fourteen cubits long, the other thirteen; and in the time of Ptolemy Euergetes three were brought, one was nine cubits long, the second seven, and the third snake one cubit less. And the Aigyptians assert that they were tended with great care in the temple of Asklepios.”
  CULT IN LIBYA (NORTH AFRICA)
  I. BALAGRAE (BALAGRAI) Village of Cyrenaica in Libya (Greek Colony)
  Pausanias, Description of Greece 2. 26. 1 (trans. Jones) (Greek travelogue C2nd A.D.) : “At Balagrai [near Kyrene, Libya] of the Kyreneans there is an Asklepios called Iatros (Healer), who like the others came from Epidauros. From the one at Kyrene was founded the sanctuary of Asklepios at Lebene, in Krete. There is this difference between the Kyrenieans and the Epidaurians, that whereas the former sacrifice goats, it is against the custom of the Epidaurians to do so.”
  CULT IN LATIUM (CENTRAL ITALY)
  I. ROME Imperial Capital
  Strabo, Geography 12. 5. 3 (trans. Jones) (Greek geographer C1st B.C. to C1st A.D.) : “The Romans . . . in accordance with oracles of the Sibylla sent for the statue of the goddess [of Kybele in Dindymene]there, just as they did in the case of that of Asklepios at Epidauros.”
  Ovid, Fasti 1. 289 ff (trans.Boyle) (Roman poetry C1st B.C. to C1st A.D.) : “As I was allowed to learn from the Fasti (Calendar) themselves, the Fathers [of Rome] consecrated two shrines today [January 1st]. The son [Asklepios] of Phoebus [Apollon] and of Nympha Coronis settled on the island which the split river [Tiber] hugs. Jupiter [Zeus] has a share; the once place took them both. The grandson’s shrine joins his high grandfather.”
  CULT TITLES & EPITHETS
  Asklepios had a variety of cult titles, some of which referred to his function as the god of medicine; others to cult locales, founders, religious stories and the cult idol.
 
 
  Nombre griego
  Ιατρος
  Ηπιος
  Κοτυλεως
  Φιλολαος
 
 
  Transliteración
  Iatros
  Êpios
  Kotyleôs
  Philolaos
 
 
  Ortografía latina
  Iatrus
  Epius
  Cotyleus
  Philolaus
 
 
  Traducción
  Healer, Physician
  Soothing
  Of the Hip-Joint
  Lover of the People
 
 
 
 
  Nombre griego
  Αρχαγετας
  Κυρος
  Παιδος
  Αγνιτας
 
 
  Transliteración
  Arkhagetas
  Kyros
  Paidos
  Agnitas
 
 
  Ortografía latina
  Archagetas
  Cyrus
  Paedus
  Agnitas
 
 
  Traducción
  Founder
  Supreme Authority
  Boy
  Of the Chaste-Tree
 
 
  A number were derived from the locations of his cult:–
 
 
  Nombre griego
  Αυλονιος
  Καουσιος
  Ληβεναιος
  Τρικκαιος
 
 
  Transliteración
  Aulonios
  Kaousios
  Lêbenaios
  Trikkaios
 
 
  Ortografía latina
  Aulonius
  Causius
  Lebenaeus
  Triccaeus
 
 
  Traducción
  Of Aulon (Messenia)
  Of Caous (Arcadia)
  Of Lebene (Crete)
  Of Tricca (Thessaly)
 
 
 
 
  Nombre griego
  Γορτυνιος
  Αιγυπτιος
  Δημαινετος
 
 
  Transliteración
  Gortynios
  Aigyptios
  Dêmainetos
 
 
  Ortografía latina
  Gortynius
  Aegyptius
  Demaenetus
 
 
  Traducción
  Of Gortyn? (Crete)
  Of Egypt
  Of Demainetos (hero)
 
 
  Some general cult terms and festivals included:–
 
 
  Nombre griego
  Ασκληπειον
  Ληβεναιον
  Επιδαυρια
 
 
  Transliteración
  Asklêpeion
  Lêbenaion
  Epidauria
 
 
  Ortografía latina
  Aslcepium
  Lebenaeum
  Epidauria
 
 
  Traducción
  Temple of Asklepios
  Temple in Lebene
  Epidaurus Festival
 
 
  ENCYCLOPEDIA ASCLEPIUS TITLES
  ARCHE′GETES (Arkhêgetês). A surname of Asclepius, under which he was worshipped at Tithorea in Phocis. (Paus. x. 32. § 8.)
  AULO′NIUS (Aulônios), a surname of Asclepius, derived from a temple he had in Aulon, a valley in Messenia. (Paus. iv. 36. § 5.)
  CAU′SIUS (Kaousios), a surname of Asclepius, derived from Caus in Arcadia, where he was worshipped. (Steph. Byz. s. v. Kaous ; comp. Paus. viii. 25. § 1.)
  DEMAE′NETUS (Dêmainetos), a surname of Asclepius, derived from the name of a temple of his on the Alpheius. (Paus. vi. 21. § 4.)
  PAEAN (Paian, Paiêôn or Paiôn), that is, “the healing,” is according to Homer the designation of the physician of the Olympian gods, who heals, for example, the wounded Ares and Hades. (Il. v. 401, 899.) After the time of Homer and Hesiod, the word Paian becomes a surname of Asclepius, the god who had the power of healing. (Eustath. ad Hom. p. 1494; Virg. Aen. vii. 769.) The name was, however, used also in the more general sense of deliverer from any evil or calamity (Pind. Pyth. iv. 480), and was thus applied to Apollo [rest of entry on Apollo].
  PHILOLA′US (Philolaos), that is, friend of the people, was a surname of Asclepius, under which he had a temple in Laconia (Paus. iii. 22. § 7).
  Source: Dictionary of Greek and Roman Biography and Mythology.
  SOURCES
  GREEK
  Aristophanes, Plutus – Greek Comedy C5th – 4th B.C.
  Aristophanes, Wasps – Greek Comedy C5th – 4th B.C.
  Herodotus, Histories – Greek History C5th B.C.
  Plato, Ion – Greek Philosophy C4th B.C.
  Strabo, Geografía – Geografía griega C1st B.C. – C1st A.D.
  Pausanias, Description of Greece – Greek Travelogue C2nd A.D.
  Aelian, On Animals – Historia Natural Griega C2nd – 3rd A.D.
  Aelian, Historical Miscellany – Greek Rhetoric C2nd – 3rd A.D.
  Philostratus the Younger, Imagines – Greek Rhetoric C3rd A.D.
  Callistratus, Descriptions – Greek Rhetoric C4th A.D.
  Philostratus, Life of Apollonius of Tyana – Greek Biography C2nd A.D.
  ROMAN
  Ovid, Fasti – Latin Poetry C1st B.C. – C1st A.D.
  Cicero, De Natura Deorum – Latin Rhetoric C1st B.C.
  Pliny the Elder, Natural History – Latin Encyclopedia C1st A.D.
  Seneca, Phaedra – Latin Tragedy C1st A.D.
  Statius, Silvae – Latin Poetry C1st A.D.
  BYZANTINE
  Suidas, The Suda – Byzantine Greek Lexicon C10th A.D.
  BIBLIOGRAPHY
  A complete bibliography of the translations quoted on this page.