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DIONYSOS

25/01/2020

Mitología griega >> Dioses griegos >> Dioses del Olimpo >> Dionysus (Dionysos) [1945900]
 
 
  Nombre griego

  Διονυσος
 

 
  Traducción

  Liber, Baco
 
 

 
  Dioniso montando pantera, mosaico griego de Pella C4th B.C., Museo Arqueológico de Pella DIONYSOS (Dioniso) fue el dios olímpico del vino, la vegetación, el placer, la festividad, la locura y el frenesí salvaje. Fue representado como un dios barbudo mayor o un joven afeminado de pelo largo. Sus atributos incluyen el thyrsos (un bastón con punta de piña), una copa para beber y una corona de hiedra. Por lo general, lo acompañaba una tropa de sátiros y mainades (devotas salvajes).
  MITOS
  Dionisos era un hijo de Zeus y la princesa Semele de Tebas. Durante el transcurso de su embarazo, la esposa celosa del dios, Hera, engañó a Semele para que le pidiera a Zeus que apareciera ante ella en toda su gloria. Atado por juramento, el dios se vio obligado a cumplir y ella fue consumida por el calor de sus rayos. Zeus recuperó a su hijo nonato de su cuerpo, lo cosió en su propio muslo y lo llevó a término. >
  Después de su nacimiento desde el muslo de Zeus, Dionisos fue confiado al cuidado de Seilenos (Silenus) y las ninfas del monte Nysa, y más tarde a su tía Ino, la hermana de Semele y su esposo Athamas. Hera se enfureció cuando supo de la ubicación del niño y enloqueció a la pareja, causando que mataran a sus hijos y a ellos mismos. >
  El rey de Thrakian Lykourgos (Lycurgus) atacó a Dionisos y sus compañeros mientras viajaban por su tierra y los arrojó al mar. Como castigo, el dios lo infligió con locura que lo hizo asesinar a su esposa e hijo y mutilarse con un hacha. >
  El rey Pentheus de Tebas se negó a aceptar la divinidad del dios y trató de aprehenderlo. El dios tomó represalias al conducir a las hijas del rey a un frenesí enloquecido y lo destrozaron miembro por miembro. >
  Dionisos instruyó al héroe Ikarios (Icarius) de Atenas en el arte de la vinificación. Sin embargo, algunos pastores, al beber el vino, pensaron que habían sido envenenados y lo mataron. El dios triste luego lo colocó entre las estrellas como la constelación de Bootes. >
  Mientras Dionisos viajaba por las islas del mar Egeo, fue capturado por una banda de piratas tirrénicos que pensaban venderlo como esclavo. El dios infestó su barco con fantasmas de enredaderas y bestias salvajes, y con terror los hombres saltaron por la borda y se transformaron en delfines. >
  Dionisos se casó con la princesa Ariadna de Krete (Creta) a quien descubrió abandonado por Teseo en la isla de Naxos. >
  El dios lanzó una campaña contra la nación india en los confines más lejanos de Asia, liderando un ejército compuesto por sátiros, mainades y semidioses. >
  Dionysos viajó al inframundo para recuperar a su madre Semele y la llevó a Olympos donde Zeus se transformó en la diosa Thyone. >
  Muchos otros mitos se detallan en las siguientes páginas.
  SÍMBOLOS Y ATRIBUTOS
  El atributo más distintivo de Dionysos fue el thyrsos , un bastón con punta de piña. Sus otros atributos incluyen una copa para beber ( kantharos ), frutales vides y una pantera. El dios generalmente estaba vestido con una túnica larga ( quitón ) y una capa ( himation ) y coronado con una corona de hojas de hiedra.
  A continuación se presentan algunos ejemplos de sus atributos tal como se representan en el arte griego antiguo: –
  1. Bastón de piña ( thyrsos ); 2. Jefe de personal de Thyrsos; 3. Vides; 4. Copa para beber; 5. Corona de hojas de hiedra.
 
  ANIMALES Y PLANTAS SAGRADAS
  Los animales sagrados de Dionisos eran la pantera (leopardo), el tigre, el toro y la serpiente. El dios cabalgó a lomos de una pantera o condujo un carro tirado por un par de bestias. Sus plantas sagradas eran la vid, la hiedra, la enredadera (hiedra espinosa) y el pino. Los devotos del dios llevaban coronas de hiedra y llevaban bastones con punta de piña.
  A continuación se presentan ejemplos de los animales del dios como se representa en el arte griego antiguo y las fotos de sus plantas sagradas: –
  1. Pantera; 2. vid; 3. hiedra; 4. Enredadera; 5. Pino.
 
  PÁGINAS DE DIONYSUS EN THEOI.COM
  Este sitio contiene un total de 14 páginas que describen al dios, incluidas descripciones generales, mitología y culto. El contenido se describe en el Índice de páginas de Dionysus (columna izquierda o debajo).
  FAMILIA DE DIONYSUS
  PADRES
  [1] ZEUS y SEMELE (Hesiod Theogony 940, Himno homérico 1 y 7 y 26, Pindar Odes Pythian 3, Bacchylides Frag 19, Apollodorus 3.26, Pausanias 3.26, Pausanias 3.26, Pausanias 3.24.4, Diodorus Siculus 4.2.1, Hyginus Fabulae 179, Nonnus Dionysiaca, et al) [2] ZEUS y DIONE (Scholiast en Pítico de Pindar 3.177; Hesiquio) [3] ZEUS y SELENE ( BENDIS ?) (Cicero De Natura Deorum 3.21 23)
  DESPLAZAMIENTO
  Ver Familia de Dionisos
  Dionysos era un hijo de Zeus, rey de los dioses, y Semele, una princesa mortal de Tebas. El dios era conocido como el “nacido dos veces” porque su madre fue asesinada por los rayos de Zeus durante el curso de su embarazo, pero rescatada por su padre que lo llevó a término sembrado dentro de su muslo. Los abuelos de Dionisos fueron los titanes Kronos (Cronus) y Rheia, el rey Kadmos (Cadmus) de Tebas y la diosa Harmonia. Era bisnieto de Ares y Afrodita (los padres de Harmonia) y también un descendiente lejano del dios Poseidón. Los medios hermanos y hermanas del dios incluían a Hermes, Ares, Afrodita, Atenea, Perséfone, Apolón y Artemisa. Se casó con Ariadna, hija del rey Minos de Krete (Creta), y sus hijos se convirtieron en reyes y príncipes de las mejores regiones productoras de vino en la antigua Grecia. >
  A continuación se muestran dos gráficos que representan el árbol genealógico de Dionisos, el primero con nombres transcritos del griego y el segundo con la ortografía común en inglés: –
  ENCICLOPEDIA
 
  Dionisio-Baco, estatua de mármol grecorromana C2nd A.D., Museo Estatal del Hermitage DIONYSOS, el joven, hermoso, pero afeminado dios del vino. También es llamado tanto por los griegos como por los romanos Bacchus (Bakchos), es decir, el dios ruidoso o desenfrenado, que originalmente era un mero epíteto o apellido de Dioniso, pero que no ocurre hasta después de la época de Herodoto.
  Según la tradición común, Dioniso era el hijo de Zeus y Semele, la hija de Cadmo de Tebas (Hom. Himno. vi. 56; Eurip. Bacch. init .; Apolod. Iii. 4. § 3); mientras que otros lo describen como un hijo de Zeus por Deméter, Io, Dione o Arge. (Diod. Iii. 62, 74; Schol. ad Pind. Pyth. iii. 177; Plut. de Flum. 16.) Diodoro (iii. 67) menciona además una tradición , según el cual era hijo de Ammon y Amaltheia, y que Ammon, por temor a Rea, llevó al niño a una cueva en el vecindario del monte Nysa, en una isla solitaria formada por el río Tritón. Ammon allí confió el niño a Nysa, la hija de Aristeo, y Athena también se comprometió a proteger al niño. Otros lo representan nuevamente como un hijo de Zeus por Perséfone o Iris, o lo describen simplemente como un hijo de Lethe o de Indus. (Diod. Iv. 4; Plut. Sympos. vii. 5; Philostr. Vit. Apollon. ii. 9.)
  La misma diversidad de opiniones prevalece con respecto al lugar nativo del dios, que en la tradición común es Tebas, mientras que en otros encontramos India, Libia, Creta, Dracanum en Samos, Naxos, Elis, Eleutherae o Teos. , mencionado como su lugar de nacimiento. (Hom. Himno. xxv. 8; Diod. Iii. 65, v. 75; Nonnus, Dionys. ix. 6; Theocrit. Xxvi. 33.) Se debe a Esta diversidad en las tradiciones que llevaron a los escritores antiguos a suponer que originalmente había varias divinidades que luego se identificaron con el nombre de Dioniso. Cicerón ( de Nat. Deor. Iii 23) distingue cinco Dionysi y Diodoro (iii. 63, y c.) Tres.
  La historia común, que hace que Dioniso sea un hijo de Semele de Zeus, es la siguiente: Hera, celosa de Semele, la visitó disfrazada de una amiga o una anciana, y la persuadió para que le pidiera a Zeus que apareciera. ella en la misma gloria y majestad en la que él estaba acostumbrado a acercarse a su propia esposa Hera. Cuando todas las súplicas para desistir de esta solicitud fueron infructuosas, Zeus finalmente cumplió y se le apareció con truenos y relámpagos. Semele estaba aterrorizada y abrumada por la vista, y al ser atrapada por el fuego, dio a luz prematuramente a un niño. Zeus, o según otros, Hermes (Apollon. Rhod. Iv. 1137) salvó al niño de las llamas: fue cosido en el muslo de Zeus, y así llegó a la madurez. Varios epítetos que se le dan al dios se refieren a esa ocurrencia, como purigenês, mêrorraphês, mêrotraphês y ianigena. (Strab. Xiii. P. 628; Diod. Iv. 5; Eurip. Bacch. 295; Eustath. ad Hom. p. 310; Ov. Met. iv. 11.)
  Después del nacimiento de Dioniso, Zeus lo confió a Hermes o, según otros, a Perséfone o Rea (Orph. Himno. xlv. 6; Steph. Byz. Sv Mastaura), quien tomó el niño a Ino y Athamas en Orchomenos, y los persuadió para que lo criaran como una niña. Hera se sintió presionada por sus celos para lanzar a Ino y Athamas a un estado de locura, y Zeus, para salvar a su hijo, lo transformó en un carnero y lo llevó a las ninfas del monte Nysa, que lo crió en una cueva, y luego fueron recompensados ​​por Zeus por ser colocados como Hyades entre las estrellas. (Hygin. Fab. 182; Theon, ad Arat. Phaen. 177; comp. Hyades.)
  Los habitantes de Brasiae, en Laconia, según Pausanias (iii. 24. § 3), contaron una historia diferente sobre el nacimiento de Dioniso, cuando Cadmo escuchó, dijeron, que Zeme era madre de un hijo de Zeus, la metió a ella y a su hijo en un arcón y lo arrojó al mar. El cofre fue llevado por el viento y las olas a la costa de Brasiae. Semele fue encontrado muerto, y fue enterrado solemnemente, pero Dioniso fue criado por Ino, quien en ese momento estaba en Brasiae. La llanura de Brasiae fue, por esta razón, luego llamada el jardín de Dioniso.
  Las tradiciones sobre la educación de Dioniso, así como sobre los personajes que lo emprendieron, difieren tanto como las de su origen y lugar de nacimiento. Además de las ninfas del monte Nysa en Tracia, las musas Lydae, Bassarae, Macetae, Mimallones (Eustath. ad Hom. pp. 982, 1816), la ninfa Nysa (Diod. Iii. 69), y las ninfas Philia, Coronis y Cleis, en Naxos, donde se dice que el niño Dioniso fue llevado por Zeus (Diod. iv. 52), son nombradas como los seres a quienes se encomendó el cuidado de su infancia. Mystis, además, se dice que lo instruyó en los misterios (Nonn. Dionys. xiii. 140), e Hippa, en el monte Tmolus, lo cuidó (Orph. Himno. xlvii 4); Macris, la hija de Aristeo, lo recibió de manos de Hermes y lo alimentó con miel. (Apollon. Rhod. Iv. 1131.) En el monte Nysa, Bromie y Bacche también se llaman sus enfermeras. (Serv. ad Virg. Eclog. vi. 15.)
  El monte Nysa, del que se creía que el dios derivaba su nombre, no solo se encontraba en Tracia y Libia, sino que se encuentran montañas del mismo nombre en diferentes partes del mundo antiguo donde fue adorado y donde fue se cree que introdujo el cultivo de la vid. Hermes, sin embargo, está mezclado con la mayoría de las historias sobre la infancia de Dioniso, y a menudo fue representado en obras de arte, en relación con el dios infantil. (Comp. Paus. Iii. 18. § 7.)
  Cuando Dioniso creció, Hera lo arrojó también a un estado de locura, en el que deambulaba por muchos países de la tierra. Una tradición en Hyginus ( Poeta. Astr. ii. 23) lo hace ir primero al oráculo de Dodona, pero en su camino allí llegó a un lago, lo que le impidió continuar. Uno de los dos asnos que conoció allí lo llevó a través del agua, y el dios agradecido colocó a ambos animales entre las estrellas, y los asnos en adelante permanecieron sagrados para Dioniso.
  Según la tradición común, Dioniso primero vagó por Egipto, donde fue recibido hospitalariamente por el rey Proteo. Luego pasó por Siria, donde desoló vivo a Damasco, por oponerse a la introducción de la vid, que se creía que Dioniso había descubierto (euretês ampelou). Ahora atravesó toda Asia. (Strab. Xv. P. 687; Eurip. Bacch. 13.) Cuando llegó al Éufrates, construyó un puente para cruzar el río, pero un tigre que Zeus le envió a través del río. Río Tigris. (Paus. X. 29; Plut. de Flum. 24.)
  La parte más famosa de sus andanzas en Asia es su expedición a la India, que se dice que duró tres o, según algunos, incluso 52 años. (Diod. Iii. 63, iv. 3.) No se encontró en esas regiones distantes con una recepción amable en todas partes, porque Myrrhanus y Deriades, con sus tres jefes Blemys, Orontes y Oruandes, lucharon contra él. (Steph. Byz. sv Blemues, Gazos, Gêreia, Dardai, Eares, Zabioi, Malloi, Pandai, Sibai.) Pero Dioniso y el anfitrión de las mujeres sartenes, sátiros y báquicos, a quienes acompañó. , conquistó a sus enemigos, enseñó a los indios el cultivo de la vid y de varias frutas, y la adoración de los dioses; También fundó ciudades entre ellos, les dio leyes y dejó tras de sí pilares y monumentos en la tierra feliz que así había conquistado y civilizado, y los habitantes lo adoraron como un dios. (Comp. Strab. Xi. P. 505; Arrian, Ind. 5; Diod. Ii. 38; Philostr. Vit. Apollon. ii. 9; Virg. Aen. vi. 805.)
  Dioniso también visitó Frigia y la diosa Cibeles o Rea, quienes lo purificaron y le enseñaron los misterios, que según Apolodoro (iii. 5. § 1.) tuvieron lugar antes de ir a la India. Con la ayuda de sus compañeros, condujo a las amazonas de Éfeso a Samos, y allí mató a un gran número de ellas en un lugar que, desde ese momento, se llamaba Panaema. (Plut. Quaest. Gr. 56.) Según otra leyenda, se unió a las amazonas para luchar contra Cronus y los titanes, que habían expulsado a Ammón de sus dominios. (Diod. Iii. 70, & c.) Incluso se dice que fue a Iberia, que, al irse, confió al gobierno de Pan. (Plut. de Flum. 16.)
  En su paso por Tracia fue mal recibido por Lycurgus, rey de los Edones, y saltó al mar para buscar refugio con Thetis, a quien luego recompensó por su amable recepción con una urna de oro, un regalo de Hephaestus. (Hom. Il. vi. 135, & c., Od. xxiv. 74; Schol. ad Hom. Il. xiii. 91. Diodo comp. iii. 65.) Todos los anfitriones de mujeres y sátiros de Bacchantic, que lo habían acompañado, fueron tomados prisioneros por Lycurgus, pero las mujeres pronto fueron liberadas nuevamente. El país de los Edones dejó de dar fruto, y Lycurgus se enojó y mató a su propio hijo, a quien confundió con una vid o, según otros (Serv. ad Aen. iii. 14) él cortó sus propias piernas en la creencia de que estaba cortando algunas enredaderas. Cuando esto se hizo, su locura cesó, pero el país seguía siendo árido, y Dioniso declaró que seguiría así hasta que Lycurgus muriera. Los Edones, desesperados, tomaron a su rey y lo encadenaron, y Dioniso lo hizo pedazos con caballos.
  Luego de atravesar Tracia sin encontrar resistencia alguna, regresó a Tebas, donde obligó a las mujeres a abandonar sus casas y celebrar los festivales báquicos en el monte Cithaeron o Parnassus. Penteo, que luego gobernó en Tebas, se esforzó por controlar los desenfrenados procedimientos y salió a las montañas a buscar a las mujeres Báquicas; pero su propia madre, Agave, en su furia báquica, lo confundió con un animal y lo hizo pedazos. (Theocrit. Id. xxvi .; Eurip. Bacch. 1142; Ov. Met. iii. 714, y c.)
  Después de que Dioniso demostrara a los tebanos que era un dios, fue a Argos. Como la gente allí también se negó a reconocerlo, hizo enojar a las mujeres hasta tal punto, que mataron a sus propios bebés y devoraron su carne. (Apolo. Iii. 5. § 2.) Según otra declaración, Dioniso con una gran cantidad de mujeres vino de las islas del Egeo a Argos, pero fue conquistado por Perseo, que mató a muchas de las mujeres. (Paus. Ii. 20. § 3, 22. § 1.) Sin embargo, después, Dionisio y Perseo se reconciliaron, y los argivos adoptaron la adoración del dios y le construyeron templos. Uno de ellos se llamaba el templo de Dioniso Cresio, porque se creía que el dios había enterrado en ese lugar a Ariadna, su amada, que era cretense. (Paus. Ii. 23. § 7.)
  La última hazaña de Dioniso se realizó en un viaje de Icaria a Naxos. Contrató un barco que pertenecía a piratas tirrénicos; pero los hombres, en lugar de aterrizar en Naxos, pasaron y se dirigieron hacia Asia para venderlo allí. El dios, sin embargo, al percibir esto, transformó el mástil y los remos en serpientes, y él mismo en un león; Llenó la embarcación con hiedra y el sonido de las flautas, de modo que los marineros, atrapados por la locura, saltaron al mar, donde se transformaron en delfines. (Apolod. Iii. 5. § 3; Hom. Himno. vi. 44; Ov. Met. iii. 582, & c.) En todas sus andanzas y viajes el dios tuvo recompensó a los que lo habían recibido amablemente y adoptó su adoración: les dio enredaderas y vino.
  Después de haber establecido gradualmente su naturaleza divina en todo el mundo, sacó a su madre del Hades, la llamó Thyone y se levantó con ella en el Olimpo. (Apolod. l. C. ) El lugar, donde había aparecido con Semele de Hades, fue mostrado por los troezenianos en el templo de Artemis Soteira (Paus. Ii. 31. § 2); los argivos, por otro lado, dijeron que había emergido con su madre del lago Alcyonian. (Paus. Ii. 37. § 5; Clem. Alex. Adm. Ad Gr. p. 22.) También hay una historia mística, que el cuerpo de Dioniso fue cortado y arrojado a un caldero por los titanes, y que fue restaurado y curado por Rea o Deméter. (Paus. Viii. 37. § 3; Diod. Iii. 62; Phurnut. N. D. 28.)
  Varios seres mitológicos se describen como la descendencia de Dioniso; pero entre las mujeres, tanto mortales como inmortales, que ganaron su amor, ninguna es más famosa en la historia antigua que Ariadna. Evidentemente, la extraordinaria mezcla de tradiciones que aquí hemos tenido ocasión de observar, y que aún podría incrementarse considerablemente, parece estar hecha de las tradiciones de diferentes épocas y países, refiriéndose a divinidades análogas, y transferida al griego Dioniso.
  Sin embargo, podemos señalar de inmediato que todas las tradiciones que hacen referencia a un culto místico a Dionisio, son de un origen relativamente tardío, es decir, pertenecen al período posterior al que se compusieron los poemas homéricos. ; porque en esos poemas, Dioniso no aparece como una de las grandes divinidades, y la historia de su nacimiento por Zeus y las orgías báquicas no se alude de ninguna manera: Dioniso es simplemente descrito como el dios que le enseña al hombre la preparación del vino. , de donde es llamado el “dios borracho” (mainomenos), y el sobrio rey Licurgo no lo tolerará, por esta razón, en su reino. (Hom. Il. vi. 132, y c., Od. xviii. 406, comp. Xi. 325.) A medida que el cultivo de la vid se extendió en Grecia, el culto a Dioniso también se extendió más; el culto místico fue desarrollado por los Orphici, aunque probablemente se originó en la transferencia de los modos de culto frigio y lidio al de Dioniso. Después de la expedición de Alejandro a la India, la celebración de los festivales báquicos asumió cada vez más su carácter salvaje y disoluto.
  En lo que respecta a la naturaleza y el origen del dios Dioniso, aparece en todas las tradiciones como el representante de algún poder de la naturaleza, mientras que Apolo es principalmente una deidad ética. Dioniso es el poder productivo, desbordante e intoxicante de la naturaleza, que aleja al hombre de su modo de vida tranquilo y sobrio habitual. El vino es el símbolo más natural y apropiado de ese poder y, por lo tanto, se le llama “el fruto de Dioniso”. (Dionusou karpos; Pind. Fragm. 89, ed. Böckh.) Dioniso es, por lo tanto, el dios del vino, el inventor y maestro de su cultivo, el dador de la alegría, y el dispersor de la pena y dolor. (Bacchyl. ap. Atenas. ii. P. 40; Pind. Fragm. 5; Eurip. Bacch. 772.)
  Como dios del vino, también es un dios inspirado e inspirador, es decir, un dios que tiene el poder de revelar el futuro al hombre mediante oráculos. Por lo tanto, se dice que tuvo una participación tan grande en el oráculo de Delfos como Apolo (Eurip. Bacch. 300), y él mismo tuvo un oráculo en Tracia. (Paus. Ix. 30. § 5.) Ahora, como el poder profético siempre se combina con el arte curativo, Dioniso es, como Apolo, llamado iatpos o hugiatês (Eustath. ad Hom. p. 1624 ), y en su oráculo de Amphicleia, en Fócida, curó enfermedades al revelar los remedios a los enfermos en sus sueños. (Paus. X. 33. § 5.) Por lo tanto, se le invoca como theos sôtêr contra las enfermedades furiosas. (Soph. Oed. Tyr. 210; Lycoph. 206.)
  La noción de ser el cultivador y protector de la vid se extendió fácilmente a la de ser el protector de los árboles en general, al que se alude en varios epítetos y apellidos que le dieron los poetas de la antigüedad (Paus. I . 31. § 2, vii. 21. § 2), y así entra en estrecha relación con Deméter. (Paus. Vii. 20. § 1; Pind. Isthm. vii. 3; Theocrit. Xx. 33; Diod. Iii. 64; Ov. Fast. iii. 736; Plut. Quaest. Gr. 36.)
  Este personaje se desarrolla aún más en la noción de ser el promotor de la civilización, el legislador y el amante de la paz. (Eurip. Bacch. 420; Strab. Xp 468; Diod. Iv. 4.) Como el drama griego había surgido de los coros ditirambicos en los festivales de Dionisio, también fue considerado como el dios de arte trágico, y como protector de los teatros. En tiempos posteriores, fue adorado también como un theos chthonios, que puede haber surgido de su parecido con Deméter, o haber sido el resultado de una amalgama de formas de adoración frigias y lidias con las de los antiguos griegos. (Paus. Viii. 37, § 3; Arnob. adv. Gent. v. 19.)
  El culto orgiástico de Dioniso parece haberse establecido por primera vez en Tracia, y desde allí se ha extendido hacia el sur hasta los montes Helicón y Parnaso, a Tebas, Naxos y en toda Grecia, Sicilia e Italia, aunque algunos escritores lo derivaron de Egipto . (Paus. I. 2. § 4; Diod. I. 97.) Respetando sus festivales y el modo de su celebración, y especialmente la introducción y represión de su culto en Roma, véase Dict. de la hormiga. s. vv. Agriônia, Anthestêria, Halôa, Aiôra y Dionysia.
  En los primeros tiempos, las Gracias, o Charites, fueron los compañeros de Dioniso (Pind. Ol. xiii. 20; Plut. Quaest. Gr. 36; Apollon. Rhod iv. 424), y en Olimpia él y los Charites tenían un altar en común. (Schol. ad Pind. Ol. v. 10; Paus. V. 14 en fin.) Esta circunstancia es de gran interés y señala el gran cambio que tuvo lugar a lo largo del tiempo en el modo de su adoración, porque luego lo encontramos acompañado en sus expediciones y viajes por mujeres bacanticas. llamados Lenae, Maenades, Thyiades, Mimallones, Clodones, Bassarae o Bassarides, todos los cuales están representados en obras de arte como furiosos por la locura o el entusiasmo, con movimientos vehementes, sus cabezas echadas hacia atrás, con el pelo despeinado, y llevando en sus manos el tuyo -personas (entrelazadas con hiedra y con piñas), platillos, espadas o serpientes. Sileni, sartenes, sátiros, centauros y otros seres similares son también los compañeros constantes del dios. (Strab. X. P. 468; Diod. Iv. 4. & c .; Catull. 64. 258; Athen i. P. 33; Paus. I. 2. § 7.)
  Los templos y estatuas de Dioniso eran muy numerosos en el mundo antiguo. Entre los sacrificios que se le ofrecieron en los primeros tiempos, también se mencionan los sacrificios humanos. (Paus. Vii. 21. § 1; Porphyr. de Abstin. ii. 55.) Posteriormente, sin embargo, esta costumbre bárbara se suavizó en una flagelación simbólica, o los animales fueron sustituidos por hombres, como en Potniae (Paus. Viii. 23. § 1, ix. 8. § 1.)
  El animal más comúnmente sacrificado a Dioniso era un carnero. (Virg. Georg. ii. 380, 395; Ov. Fast. i. 357.) Entre las cosas sagradas para él, podemos notar la vid, la hiedra, el laurel y asfódelo; el delfín, la serpiente, el tigre, el lince, la pantera y el asno; pero odiaba la vista de una lechuza. (Paus. Viii. 39. § 4; Theocrit. Xxvi. 4; Plut. Sympos. iii. 5; Eustath. ad Hom. p. 87; Virg. Eclog. v. 30; Hygin. Poët. Astr. ii. 23; Philostr. Imag. ii. 17; Vit. Apollon. iii 40.)
  Las primeras imágenes del dios eran simples Hermas con el falo (Paus. Ix. 12. § 3), o su cabeza solo estaba representada. (Eustath. ad Hom. p. 1964.) En obras de arte posteriores aparece en cuatro formas diferentes: – 1. Como un bebé entregado por Hermes a sus enfermeras, o acariciado y jugado con sátiros y bacantes. 2. Como un dios varonil con barba, comúnmente llamado Baco indio. Allí aparece en el carácter de un sabio y digno monarca oriental; Sus rasgos son expresivos de una tranquilidad y suavidad sublimes; su barba es larga y suave, y su túnica lidia (bassara) es larga y ricamente doblada. Su cabello a veces flota en mechones, y a veces está cuidadosamente enrollado alrededor de la cabeza, y una diadema a menudo adorna su frente. 3. El joven o llamado Theban Bacchus, fue llevado a la belleza ideal por Praxiteles. La forma de su cuerpo es varonil y con contornos fuertes, pero aún se acerca a la forma femenina por su suavidad y redondez. La expresión del semblante es lánguida y muestra una especie de anhelo soñador; la cabeza, con una diadema, o una corona de vid o hiedra, se inclina un poco hacia un lado; su actitud nunca es sublime, sino fácil, como la de un hombre absorto en pensamientos dulces o ligeramente intoxicado. A menudo se lo ve apoyado en sus compañeros o montado en una pantera, asno, tigre o león. La mejor estatua de este tipo se encuentra en la villa Ludovisi. 4. Baco con cuernos, ya sean de carnero o de toro. Esta representación ocurre principalmente en monedas, pero nunca en estatuas.
  Fuente: Diccionario de biografía y mitología griega y romana.
  CITA DE LITERATURA CLÁSICA
  RESUMEN DE MITOS DE DIONYSUS I APOLLODORUS
 
  Sátiro y Dionisio, figura roja ateniense kylix C5th B.C., Antikensammlung Berlin Varios poetas y escritores antiguos intentaron organizar la mitología de Dionysos en una narrativa cronológica ordenada. Sin embargo, se trataba de construcciones artificiales: las historias eran, en su mayor parte, una colección suelta de mitos de culto altamente localizados y no relacionados. El mitógrafo Apollodorus nos proporciona la más prolija de estas narraciones. Los mitos relacionados no mencionados por este autor se anotan en los cuadros de enlace que siguen a cada subsección.
  I. EL NACIMIENTO DE DIONYSUS
  Pseudo-Apollodorus, Bibliotheca 3. 26 – 28 (trad. Aldrich) (mitógrafo griego C2nd AD): “Zeus se enamoró de Semele y se durmió con ella, prometiéndole todo lo que ella quería, y se lo ocultaba todo a Hera. Pero Heme engañó a Semele para que le pidiera a Zeus que fuera a verla cuando vino a Hera durante su noviazgo. Así que Zeus, incapaz de negarse, llegó a su cámara nupcial en un carro con relámpagos y thunder, and sent a thunderbolt at her. Semele died of fright, and Zeus grabbed from the fire her six-month aborted baby, which he sewed into his thigh. After Semele’s death the remaining daughters of Kadmos (Cadmus) circulated the story that she had slept with a mortal, thereafter accusing Zeus, and because of this had been killed by a thunderbolt. At the proper time Zeus loosened the stitches and gave birth to Dionysos, whom he entrusted to Hermes.”
  For MYTHS of the birth of Dionysos see: (1) Birth & Death of Dionysus-ZAGREUS (Orphic myth) (2) Birth & Nursing of Dionysus
  II. NURSED BY INO & THE NYSIADES
  Pseudo-Apollodorus, Bibliotheca 3. 29 – 30 : “Zeus loosened the stitches and gave birth to Dionysos, whom he entrusted to Hermes. Hermes took him to Ino and Athamas, and persuaded them to bring him up as a girl. Incensed, Hera inflicted madness on them. As for Zeus, he escaped Hera’s anger by changing Dionysos into a baby goat. Hermes took him to the Nymphai of Asian Nysa, whom Zeus in later times places among the stars and named the Hyades.”
  For MYTHS of the birth and nursing of Dionysos see: (1) Birth & Nursing of Dionysus (2) Mt Nysa Birthplace of Dionysus (3) Dionysos Wrath: Lycurgus ( Iliad version)
  III. DISCOVERS THE GRAPE VINE
  Pseudo-Apollodorus, Bibliotheca 3. 31 : “Dionysos was the discoverer of the grapevine.”
  In later antiquity the story was developed into a love match between Dionysos and the youth Ampelos “grape-vine.”
  For the MYTH of Dionysos discovery of the vine see: (1) Dionysus Loves: Ampelus (boy transformed into the first grape-vine) (2) Dionysus & the Discovery of Wine
  V. DRIVEN MAD BY HERA, WANDERS EGYPT & SYRIA
  Pseudo-Apollodorus, Bibliotheca 3. 32 : “After Hera inflicted madness upon him, he wandered over Aigyptos (Egypt) and Syria. The Aigyptian king Proteus first welcomed him.”
  This story was probably invented to explain his connection between Dionysos, the Egyptian Osiris and the Phoenician god of wine.
  For MYTHS of Dionysos in Egypt and Syria see: (1) Wanderings of Dionysus in Egypt and Syria (2) Dionysus Loves: Beroe (Wooing the goddess of Beruit) (3) Dionysus in the East (Summary)
  V. TAUGHT THE ORGIES BY RHEA-CYBELE IN PHRYGIA
  Pseudo-Apollodorus, Bibliotheca 3. 33 : “After that he went to Kybela [Cybele, Rhea] in Phrygia. There he was purified by Rhea and taught the mystic rites of initiation, after which he received from her his gear and set out eagerly through Thrake (Thrace).”
  This story was no doubt invented to explain his connection between the orgiastic cult of Dionysos in Greece and those of the Phrygian gods Kybele and Sabazios in Anatolia.
  For THE MYTH of Rhea-Kybele mentoring Dionysos in the orgiastic rites see: (1) Mentoring of Dionysus by Rhea-Cybele (2) Dionysus in the East (Summary)
  VI. TRAVELS ASIA & INDIA TEACHING VITICULTURE AND WINEMAKING
  Pseudo-Apollodorus, Bibliotheca 3. 34 : “Having traversed Thrake (Thrace) and the whole of India and set up pillars there.”
  These story were later expanded to include war-campaigns against the Indian and Amazon nations. The story of Dionysos and King Midas of Phrygia also falls within this part of the cycle.
  For MYTHS of Dionysos in Anatolia and India see: (1) Dionysus Favour: Midas (king with the golden touch) (2) Dionysus & the Pillars of India (3) The Indian War of Dionysus (4) The Amazon War of Dionysus
  VII. TRAVELS THROUGH THRACE & DRIVEN INTO THE SEA BY LYCURGUS
  Pseudo-Apollodorus, Bibliotheca 3. 34 : “Now Lykourgos (Lycurgus), son of Dryas and king of the Edonians, who lived beside the Strymon River, was the first to show his hybris to Dionysos by expelling him Dionysos fled to the sea and took shelter with Nereus’ daughter Thetis, but his Bakkhai (Bacchae) were taken captive along with the congregation of Satyroi (Satyrs) that accompanied him . . . the Edonians took Lykourgos to Mount Pangaion (Pangaeum) and bound him, and there in accordance with the will of Dionysos, he was destroyed by his horses and died.”
  This story was connected with the orgiastic Thrakian cult of Sabazios. In Homer, the story is set during Dionysos’ childhood, elsewhere he is an adult god travelling from land to land.
  For the MYTH of Dionysos & Lykourgos: (1) Dionysus Wrath: Lycurgus (2) Refuge of Dionysus with Thetis (3) The Bacchanalia of Thrake (4) Dionysus identified with Foreign Gods (Sabazios)
  VIII. TRAVELS TO THEBES & PUNISHES THE IMPIOUS PENTHEUS
  Pseudo-Apollodorus, Bibliotheca 3. 35 : “Dionysos crossed Thrake (Thrace) and came to Thebes, where he compelled the women to leave their homes and cavort in a frenzy on Kithairon (Cithaeron). Now Pentheus, Ekhion’s (Echion’s) son by Aguae (Agave) and current lord of the land after Kadmos (Cadmus), tried to prevent these goings-on. He went up on Kithairon to spy on the Bakkhai, but was torn to pieces by his mother Agaue, for in her madness she thought he was a wild animal.”
  This story was connected with the establishment of the god’s orgies on Mount Kithairon in Boiotia.
  For the MYTH of Dionysos & Pentheus see: (1) Dionysos & the Recapture of Mt Cithaeron (2) Bacchanalia of Mt Cithairon (3) Dionysus Wrath: Pentheus (4) Dionysus Wrath: Daughters of Cadmus (5) Dionysus Favour: Boeotian Bacchantes (transformed into leopards)
  IX. TRAVELS TO ATHENS & TEACHES ICARIUS WINEMAKING
  Pseudo-Apollodorus, Bibliotheca 2. 191 : “Dionysos came to Attika (Attica) . . . Ikarios (Icarius) received Dionysos, who gave him a vine-cutting and taught him the art of making wine. Ikarios was eager to share the god’s kindness with mankind, so he went to some shepherds, who, when they had tasted the drink and then delightedly and recklessly gulped it down undiluted, thought they had been poisoned and slew Ikarios. But in the daylight they regained their senses and buried him. As his daughter was looking for him, a dog named Maira (Maera), who had been Ikarios’ faithful companion, unearthed the corpse; and Erigone, in the act of mourning her father, hanged herself.”
  For MYTHS of Dionysos, Ikarios and Erigone see: (1) Dionysus Favour: Icarius & Erigone (2) Dionysus Loves: Erigone
  X. TRAVELS THE AEGEAN & PUNISHES THE TYRRHENIAN PIRATES
  Pseudo-Apollodorus, Bibliotheca 3. 36 : “When he [Dionysos] wanted passage across from Ikaria (Icaria) to Naxos he hired a trireme of Tyrrhenian pirates. But when they had him on board, they sailed past Naxos and headed for Asia where they planned to sell him. He thereupon changed the mast and the oars into snakes, and filled the boat with ivy and the sound of flutes. The men went mad and dove into the sea, where they became dolphins.”
  Apollodorus places the story of Dionysos’ Aegean wanderings after Argos (section 12). However, in the usual tradition, Dionysos arrives in Argos from the islands with Ariadne and an army of island women.
  For the MYTH of Dionysos & the pirates see: (1) Dionysus Wrath: Tyrrhenian Pirates
  XI. ARRIVES ON NAXOS & MARRIES ARIADNE
  Pseudo-Apollodorus, Bibliotheca E1. 9 : “Dionysos fell in love with Ariadne, and kidnapped her [from Naxos], taking her off to Lemnos where he had sex with her, and begat Thoas, Staphylos, Oinopion (Oenopion), and Peparethos [who became kings of the various islands of the Aegean].”
  Apollodorus describes the wedding of Dionysos and Ariadne in the Theseus section of his book. The story, however, belongs here in the chronology of the Dionysos saga. It seems unlikely she was originally connected with Theseus, since her story and children otherwise belong to an earlier generation of myth.
  For MYTHS of Dionysos on Naxos see: (1) Dionysus Loves: Ariadne (2) Dionysus Favour: the Hyades
  XII. TRAVELS TO ARGOS & PUNISHES THE IMPIOUS ARGIVES
  Pseudo-Apollodorus, Bibliotheca 28. 37 : “After Dionysos had demonstrated to the Thebans that he was a god, he went to Argos where again he drove the women mad when the people did not pay him honour, and up in the mountains the women fed on the flesh of the babies suckling at their breasts.”
  In other versions of this story, the Argives were punished for the impiety of their king–Proitos, Akrisios or Perseus. In the local Argive legend Perseus warred with Dionysos and his troop of island women and Ariadne was killed in the fighting.
  For MYTHS of Dionysos in Argos see: (1) Dionysus Wrath: Proetius & the Proetides (2) War of Dionysus against Perseus & the Argives
  XIII. RECOGNISED AS A GOD
  Pseudo-Apollodorus, Bibliotheca 2. 37 : “With events like these, men learned that Dionysos was a god, and they began to honour him.”
  The recognition of the divinity of Dionysos is applicable to all the previous stories of his wanderings.
  IV. RECOVERS HIS MOTHER FROM HADES & ENTERS OLYMPUS
  Pseudo-Apollodorus, Bibliotheca 2. 37 : “He [Dionysos] retrieved his mother from Haides’ realm, gave her the name Thyone, and escorted her up to the sky.”
  This myth had a place in Argive cult, where Dionysos is said to have descended to Haides through the Alkyonean Lake. His quest to the underworld perhaps also included the recovery of his wife Ariadne, who had been slain by Perseus in the Argive war, in addition to recovering his mother Semele. Death and reincarnation was an important part of the Dionysian cult. The story of the binding of Hera, in which Dionysos led Hephaistos back to Olympos to release the goddess and was offered a seat amongst the twelve Olympians, is curiously absent from Apollodorus. The myth was extremely popular in Athenian vase painting.
  For MYTHS of Dionysos’ journey to the Underwold and his apotheosis: (1) Divinity-Apotheosis of Dionysus (receives full honours as a god on earth) (2) Journey of Dionysus to the Underworld (restores Semele from Hades) (3) Ascension of Dionysus & Hephaestus to Olympus
  OTHER MISCELLANEOUS ADVENTURES
  Several other stories are absent from Apollodorus’ account.
  For other MYTHS of Dionysos’ wanderings see: (1) Dionysus Favour: Oeneus
  DIONYSUS MYTHS SUMMARY II AESCHYLUS
  The Theban legends of Dionysos were the subject of no less than five of the lost plays of Aeschylus: Semelê ê Hudrophoroi, Dionusos trophoi (or Trophoi ), Bakchai, Xantriai, Pentheus . In addition, at least four others described the god’s Thracian encounters: Edonoi , Lykourgos , Neaniskoi and the Bassarae .
  DIONYSUS MYTHS SUMMARY III SENECA
  Seneca’s Hymn to Dionysos in the play Oedipus summarizes the god’s story from birth to heavenly ascension. See Seneca Pseudo-Hymn to Dionysus
 
  DIONYSUS MYTHS SUMMARY IV NONNUS
  The late Roman-era Greek poet Nonnus wrote an epic poem describing the birth and adventures of Dionysos, centred on his War against the Indians. His account of the wanderings of Dionysos varies from that of Apollodorus, with its focus on stories of the East. I will provide an overview of this contents of this epic at a later stage (which due to its size is not possible to quote here in depth). The first fourteen books of the epic can be found here .
  HYMNS TO DIONYSUS
 
  Silenus, Dionysus and Bacchante, Paestan red-figure vase C4th B.C., Musée du Louvre I. THE HOMERIC HYMNS
  Homeric Hymn 1 to Dionysus 17 ff (trans. Evelyn-White) (Greek epic C7th to 4th B.C.) : “[The hymn begins with the story of the nursing of the god on Mount Nysa.] . . . Be favourable, O Insewn ( eiraphiot), Inspirer of frenzied women ( gynaimanes )! we singers sing of you as we begin and as we end a strain, and none forgetting you may call holy song to mind. And so, farewell, Dionysos Insewn ( eiraphiota ) with your mother Semele whom men call Thyone.”
  Homeric Hymn 7 to Dionysus : “I sing of Dionysos, the son of glorious Semele. [The story of his birth follows.] . . . Hail, child of fair-faced Semele! He who forgets you can in no wise order sweet song.”
  Homeric Hymn 26 to Dionysus : “I begin to sing of Dionysos ivy-crowned ( kissokomes ) the loud-crying ( eribromos ), splendid son of Zeus and glorious Semele. The rich-haired Nymphai (Nymphs) received him in their bosoms from the lord his father and fostered and nurtured him carefully in the dells of Nysa, where by the will of his father he grew up in a sweet-smelling cave, being reckoned among the immortals. But when the goddesses had brought him up, a god oft hymned, then began he to wander continually through the woody coombes, thickly wreathed with ivy and laurel. And the Nymphai followed in his train with him for their leader; and the boundless forest was filled with their outcry.
And so hail to you, Dionysos god of abundant clusters ( polystaphylos )! Grant that we may come again rejoicing to this season, and from that season onwards for many a year.”
  II. THE ORPHIC HYMNS
  Orphic Hymn 45 to Dionysus (trans. Taylor) (Greek hymns C3rd B.C. to 2nd A.D.) : “Come, blessed Dionysos, various-named, bull-faced, begot from thunder, Bakkhos (Bacchus) famed. Bassaros God, of universal might, whom swords and blood and sacred rage delight: in heaven rejoicing, mad, loud-sounding God, furious inspirer, bearer of the rod: by Gods revered, who dwellest with humankind, propitious come, with much rejoicing mind.”
  Orphic Hymn 30 to Dionysus : “Dionysos I call loud-sounding and divine, inspiring God, a twofold shape is thine: thy various names and attributes I sing, O firstborn ( protogonos ), thrice begotten ( trigonos ), Bakkheion (Bacchian) king. Rural, ineffable, two-formed, obscure, two-horned, with ivy crowned, and Euion pure: bull-faced and martial, bearer of the vine, endued with counsel prudent and divine: Eubouleos (Eubuleus), whom the leaves of vines adorn, of Zeus and Persephoneia occultly born in beds ineffable; all-blessed power, whom with triennial offerings men adore. Immortal Daimon, hear my suppliant voice, give me in blameless plenty to rejoice; and listen gracious to my mystic prayer surrounded with thy choir of nurses fair.”
  Orphic Hymn 46 to Licnitus : “Liknitos (Lictinus) Dionysos, bearer of the vine, thee I invoke to bless these rites divine: florid and gay, of Nymphai (NYmphs) the blossom bright, and of fair Aphrodite, Goddess of delight. ‘Tis thine mad footsteps with mad Nymphai to beat, dancing through groves with lightly leaping feet: from Zeus’ high counsels nursed by Persephoneia, and born the dread of all the powers divine. Come, blessed God, regard thy suppliant’s voice, propitious come, and in these rites rejoice.”
  Orphic Hymn 47 to Pericionius : “Bakkhos Perikionios (Bacchus Pericionius), hear my prayer, who madest the house of Kadmos (Cadmus) once thy care, with matchless force his pillars twining round, when burning thunders shook the solid ground, in flaming, sounding torrents borne along, propped by thy grasp indissolubly strong. Come, mighty Bakkhos, to these rites inclined, and bless thy suppliants with rejoicing mind.”
  Orphic Hymn 50 to Lysius Lenaeus : “Hear me, Zeus’ son, blest Bakkhos (Bacchus), God of wine, born of two mothers, honoured and divine; Lysios Euios (Lysius Evius) Bakkhos, various-named, of gods the offspring, secret, holy, famed. Fertile and nourishing, whose liberal care augments the fruit that banishes despair. Sounding, magnanimous, Lenaios power, of various-formed, medicinal, holy flower: mortals in thee repose from labour find, delightful charm, desired by all mankind. Fair-haired Euion, Bromios, joyful God, Lysios, insanely raging with the leafy rod. To these our rites, benignant power, incline, when favouring men, or when on Gods you shine; be present to thy mystics’ suppliant prayer, rejoicing come, and fruits abundant bear.”
  Orphic Hymn 52 to Trietericus : “Bakkhos (Bacchus) phrenetic, much named, blessed, divine, bull-horned, Lernaion, bearer of the vine; from fire descended, ranging, Nysion king, from whom initial ceremonies spring. Liknitos (Licnitus), pure and fiery bright, prudent, Eubouleos (Eubuleus) crown-bearer, wandering in the night; nursed in Mount Mero, all-mysterious power, triple, ineffable, Zeus’ secret flower; Erikepaios (Ericepaeus), first-begotten named, of Gods the father and the offspring famed. Bearing a sceptre, leader of the choir, whose dancing feet phrenetic furies fire, when the triennial band thou dost inspire, Omadion, captor, of a fiery light, born of two mothers, Amphietos birght; love, mountain-wandering, clothed with skins of deer, Paian golden-rayed, whom all revere. Great annual god of grapes, the ivy crowned, Bassaros, lovely, virginlike, renowned. Come, blessed power, regard thy mystic’s voice, propitious come, and in these rites rejoice.”
  Orphic Hymn 53 to Amphietus : “Khthonion (Chthonian) Dionysos, hear my prayer, rise vigilant with Nymphai of lovely hair : great Bakkhos (Bacchus) Amphietos, annual God, who laid asleep in Persephone’s abode, her sacred seat, didst lull to drowsy rest the rites triennial and the sacred feast; which roused again by thee, in graceful ring, thy nurses round thee mystic anthems sing; when briskly dancing with rejoicing powers, thou movest in concert with the circling hours. Come blessed, fruitful, horned, and divine, and on this sacred consecration propitious shine; accept the pious incense and the prayer, and make prolific the holy fruits thy care.”
  III. OVID PSEUDO-HYMN
  Ovid, Metamorphoses 4. 14 ff (trans. Melville) (Roman epic C1st B.C. to C1st A.D.) : “[The Boiotian Bacchantes] called on Bacchus [Dionysos] by his many noble names: Lyaeus, Bromius; child of flaming fire; alone twice mothered and alone twice born; great lord and planter of the genial grape; Nyseus too, and Lenaeus and Thyoneus, whose locks are never shorn; Nyctelius, Iacchus, Euhan, father Eleleus; and all the countless titles that are yours, Liber [Dionysos], throughout the lands of Greece.”
  IV. SENECA PSEUDO-HYMN
  Seneca, Oedipus 401 ff (trans. Miller) (Roman tragedy C1st A.D.) : “Let the people’s hymn sound with the praise of Bacchus [Dionysos].
Bind your streaming locks with the nodding ivy, and in your soft hands grasp the Nysaean thyrsus! Bright glory of the sky, come hither to the prayers which thine own illustrious Thebes, O Bacchus, offers to thee with suppliant hands. Hither turn with favour thy virginal face; with thy star-bright countenance drive away the clouds, the grim threats of Erebus, and greedy fate. Thee it becomes to circle thy locks with flowers of the springtime, thee to cover thy head with Tyrian turban, or thy smooth brow to wreathe with the ivy’s clustering berries; now to fling loose thy lawless-streaming locks, again to bind them in a knot close-drawn; in such guise as when, fearing thy stepdame’s [Hera’s] wrath, thou didst grow to manhood with false-seeming limbs, a pretended maiden with golden ringlets, with saffron girdle binding thy garments. So thereafter this soft vesture has pleased thee, folds loose hanging and the long-trailing mantle. Seated in thy golden chariot, thy lions with long trappings covered, all the vast coast of the Orient saw thee, both he who drinks of the Ganges and whoever breaks the ice of snowy Araxes. On an unseemly ass old Silenus attends thee, his swollen temples bound with ivy garlands; while thy wanton initiates lead the mystic revels. Along with thee a troop of Bassarids in Edonian dance beat the ground, now on Mount Pangaeus’ peak, now on the top of Thracian Pindus; now midst Cadmean dames has come a maenad [Agaue], the impious comrade of Ogygian Bacchus, with sacred fawn-skins girt about her loins, her hand a light thyrsus brandishing. Their hearts maddened by thee, the matrons have set their hair a-flowing; and at length, after the rending of Pentheus’ limbs, the Bacchanals, their bodies now freed from the frenzy, looked on their infamous deed as though they knew it not. Cadmean Ino, foster-mother of shining Bacchus, holds the realms of the deep, encircled by bands of Nereids dancing; over the waves of the mighty deep a boy holds sway, new come, the kinsman of Bacchus, no common god, Palaemon. Thee, O boy, a Tyrrhenian band [of pirates] once captured and Nereus allayed the swollen sea; the dark blue waters he changed to meadows. Thence flourish the plane-tree with vernal foliage and the laurel-grove dear to Phoebus; the chatter of birds sounds loud through the branches. Fast-growing ivy clings to the oars, and grape-vines twine at the mast-head. On the prow an Idaean lion roars; at the stern crouches a tiger of Ganges. Then the frightened pirates swim in the sea, and plunged in the water their bodies assume new forms: the robbers’ arms first fall away; their breasts smite their bellies and are joined in one; a tiny hand comes down at the side; with curving back they dive into the waves, and with crescent-shaped tail they cleave the sea; and now as curved dolphins they follow the fleeing sails. On its rich stream has Lydian Pactolus borne thee, leading along its burning banks the golden waters; the Massgetan who mingles blood with milk in his goblets has unstrung his vanquished bow and given up his Getan arrows; the realms of axe-wielding Lycurgus have felt the dominion of Bacchus; the fierce lands of the Zalaces have felt it, and those wandering tribes whom neighbouring Boreas smites, and the nations which Maeotis’ cold water washes, and they [i.e. the Skythians] on whom the Arcadian constellation looks down from the zenith and the wagons twain. He has subdued the scattered Gelonians; he has wrested their arms form the warrior maidens [i.e. the Amazones]; with downcast face they fell to earth, those Thermodontian hordes, gave up at length their light arrows, and became maenads. Sacred Cithaeron has flowed with the blood of Ophionian slaughter [i.e. of Pentheus]; the Proetides fled to the woods, and Argos, in his stepdame’s [Hera’s] very presence, paid homage to Bacchus. Naxos, girt by the Aegean sea, gave him in marriage a deserted maiden [Ariadne], compensating her loss with a better husband. Out of the dry rock there gushed Nyctelian liquor [wine]; babbling rivulets divided the grassy meadows; deep the earth drank in the sweet juices, white fountains of snowy milk and Lesbian wine mingled with fragrant thyme. The new-made bride is led to the lofty heavens; Phoebus [Apollon] a stately anthem sings, with his locks flowing down his shoulders, and twin Cupides [Erotes] brandish their torches. Jupiter [Zeus] lays aside his fiery weapons and, when Bacchus comes, abhors his thunderbolt. While the bright stars of the ancient heavens shall run in their courses; while Oceanus shall encircle the imprisoned earth with its waters; while full Luna [Selene the moon] gather again her lost radiance; while Lucifer [Eosphoros, the day sar] shall herald the dawn of the morning and while the lofty Bears [constellations Ursae] shall know naught of caerulean Nereus; so long shall we worship the shining face of beauteous Lyaeus [Dionysos].”
  PHYSICAL DESCRIPTIONS OF DIONYSUS
 
  Dionysus-Bacchus, Greco-Roman mosaic from Daphne C4th A.D., Rhode Island School of Design Museum Classical literature offers only a few, brief descriptions of the physical characteristics of the gods.
  Homeric Hymn 7 to Dionysus 1 ff (trans. Evelyn-White) (Greek epic C7th to 4th B.C.) : “He [Dionysos] appeared on a jutting headland by the shore of the fruitless sea, seeming like a stripling in the first flush of manhood: his rich, dark hair was waving about him, and on his strong shoulders he wore a purple robe.”
  Euripides, Bacchae 90 ff (trans. Buckley) (Greek tragedy C5th B.C.) : “[Dionysos] the bull-horned god ( theos taurokeros ), and he [Zeus] crowned him with crowns of snakes.”
  Euripides, Bacchae 135 ff : “In the mountains . . . the leader of the dance is Bromios, euhoi! The plain flows with milk, it flows with wine, it flows with the nectar of bees. Bakkheus (Bacchus), raising the flaming torch of pine on his thyrsos, like the smoke of Syrian incense, darts about, arousing the wanderers with his racing and dancing, agitating them with his shouts, casting his rich locks into the air. And among the Mainades (Maenads) cries his voice rings deep.”
  Euripides, Bacchae 230 ff : “Some stranger [Dionysos] has come . . . fragrant in hair with golden curls, having in his eyes the wine-dark graces of Aphrodite.”
  Euripides, Bacchae 350 ff : “[Pentheus speaks:] ‘This effeminate stranger [Dionysos].’”
  Euripides, Bacchae 455 ff : “[Pentheus addresses Dionysos :] ‘Your body is not ill-formed, stranger, for women’s purposes . . . For your hair is long, not through wrestling, scattered over your cheeks, full of desire; and you have a white skin from careful preparation, hunting after Aphrodite by your beauty not exposed to strokes of the sun, but beneath the shade.’”
  Pausanias, Description of Greece 5. 19. 6 (trans. Jones) (Greek travelogue C2nd A.D.) : “[Amongst the scenes depicted on the chest of Kypselos dedicated at Olympia :] Dionysos is lying down in a cave, a bearded figure holding a golden cup, and clad in a tunic reaching to the feet. Around him are vines, apple-trees and pomegranate-trees.”
  Philostratus the Elder, Imagines 1. 15 (trans. Fairbanks) (Greek rhetorician C3rd A.D.) : “There are countless characteristics of Dionysos for those who wish to represent him in painting or sculpture, by depicting which even approximately the artist has captured the god. For instance, the ivy clusters forming a crown are the clear mark of Dionysos, even if the workmanship is poor; and a horn just springing from the temples reveals Dionysos, and a leopard, though but just visible, is a symbol of the god.”
  Callistratus, Descriptions 6 (trans. Fairbanks) (Greek rhetorician C3rd to 4th A.D.) : “[From a description of an ancient Greek statue of Kairos (Caerus) :] He resembled Dionysos; for his forehead glistened with graces and his cheeks, reddening to youthful bloom, were radiantly beautiful, conveying to the beholder’s eye a delicate blush.”
  Callistratus, Descriptions 8 : “[Description of an ancient Greek statue of Dionysos by Praxiteles :] On the statue of Dionysos . . . The hands of Praxiteles wrought works of art that were altogether alive. There was a grove, and in it stood Dionysos in the form of a young man, so delicate that the bronze was transformed into flesh, with a body so supple and relaxed that it seemed to consist of some different material instead of bronze : for though it was really bronze, it nevertheless blushed, and though it had no part in life, it sought to show the appearance of life and would yield to the very finger-tip if you touched it, for though it was really compact bronze, it was so softened into flesh by art that it shrank from the contact of the hand. It had the bloom of youth, it was full of daintiness, it melted with desire, as indeed Euripides represented him when he fashioned his image in the Bakkhai . A wreath of ivy encircled his head–since the bronze was in truth ivy, bent as it was into sprays and holding up the curly locks which fell in profusion from his forehead. And it was full of laughter, nay, it wholly passed the bounds of wonder in that the material gave out evidence of joy and the bronze feigned to represent the emotions. A fawn-skin clothed the statue, not such as Dionysos was accustomed to wear, but the bronze was transformed to imitate the pelt; and he stood resting his left hand on a thyrsos, and the thyrsos deceived the beholder’s vision; for while it was wrought of bronze it seemed to glisten with the greenness of young growth, as though it were actually transformed into the plant itself. The eye was gleaming with fire, in appearance the eye of a man in a frenzy; for the bronze exhibited the Bakkhic madness and seemed to be divinely inspired, just as, I think, Praxiteles had the power to infuse into the statue also the Bakkhic ecstasy.” [N.B. Extant statues of this type include the “Bacchus de Versailles” in the Louvre and the Dionysus in Madrid.]
  Ovid, Metamorphoses 3. 550 ff (trans. Melville) (Roman epic C1st B.C. to C1st A.D.) : “[Dionysos,] an unarmed boy . . . [who] in his service not the arts of war, weapons and cavalry, but tender garlands, myrrh-scented tresses and embroidered robes of gold and purple.”
  Ovid, Metamorphoses 3. 664 ff : “[The Tyrrhenian pirates] discovered on this lonely spot, a boy [Dionysos], as pretty as a girl. He seemed to reel, half-dazed with wine and sleep, and almost failed to follow along. I gazed at his attire, his face, his bearing; everything I saw seemed more than mortal. I felt sure of it . . . [Later on the ship:] Ivy creeping, winding, clinging, bound the oars and decked the sails in heavy clusters. Bacchus [Dionysos] himself, grape-bunches garlanding his brow, brandished a spear that vine-leaves twined, and at his feet fierce spotted panthers lay, tigers and lynxes too, in phantom forms.”
  Ovid, Metamorphoses 4. 18 ff : “You [Dionysos] have youth unfading; you’re a boy for ever; you shine the fairest in the firmament. When you lay by your horns, your countenance is like a lovely girl’s.”
  Seneca, Hercules Furens 472 ff (trans. Miller) (Roman tragedy C1st A.D.) : “But dainty Bacchus does not blush to sprinkle with perfume his flowing locks, nor in his soft hand to brandish the slender thrysus, when with mincing gait he trails his robe gay with barbaric gold.”
  Seneca, Oedipus 413 ff : “[Dionysos] bind your streaming locks with the nodding ivy, and in your soft hands grasp the Nysaean thyrsus! . . . Thee it becomes to circle thy locks with flowers of the springtime, thee to cover thy head with Tyrian turban, or thy smooth brow to wreathe with the ivy’s clustering berries; now to fling loose thy lawless-streaming locks, again to bind them in a knot close-drawn; in such guise as when, fearing thy stepdame’s wrath, thou didst grow to manhood with false-seeming limbs, a pretended maiden with golden ringlets, with saffron girdle binding thy garments. So thereafter this soft vesture has pleased thee, folds loose hanging and the long-trailing mantle. Seated in thy golden chariot, thy lions with long trappings covered, all the vast coast of the Orient saw thee.”
  Seneca, Phaedra 753 ff : “Bacchus [Dionysos], from thyrsus-bearing India, with unshorn locks, perpetually young, thou who frightenest tigers with thy vine-clad spear, and with a turban bindest thy hornèd head.”
 
  ANCIENT GREEK & ROMAN ART
 
 
 
 
  K12.13 Birth of Dionysus
  Apulian Red Figure Vase Painting C4th B.C.
 
 
 
 
 
 
  K12.14 Birth of Dionysus
  Figura roja ateniense Florero Pintura C5th B.C.
 
 
 
 
 
 
  K12.27 Birth of Dionysus
  Figura roja ateniense Florero Pintura C5th B.C.
 
 
 
 
 
 
  K12.4 Dionysus, Satyr, Maenad
  Figura roja ateniense Florero Pintura C5th B.C.
 
 
 
 
 
 
 
 
  T50.3 Dionysus, Maenad, Silenus
  Paestan Red Figure Vase Painting C4th B.C.
 
 
 
 
 
 
  T50.4 Dionysus & Comic Silenus
  Paestan Red Figure Vase Painting C4th B.C.
 
 
 
 
 
 
  K12.2 Dionysus, Silenus, Maenads
  Paestan Red Figure Vase Painting C4th B.C.
 
 
 
 
 
 
  P21.8 Dionysus, Hebe, Demeter, Iris
  Figura ateniense negra Jarrón Pintura C6th B.C.
 
 
 
 
 
 
 
 
  K12.19 Fostering of Dionysus
  Figura roja ateniense Florero Pintura C5th B.C.
 
 
 
 
 
 
  K11.2 Fostering of Dionysus
  Figura roja ateniense Florero Pintura C5th B.C.
 
 
 
 
 
 
  K12.1 Dionysus Holding Thyrsus
  Figura roja ateniense Florero Pintura C5th B.C.
 
 
 
 
 
 
  T60.14 Dionysus & Satyr
  Figura roja ateniense Florero Pintura C5th B.C.
 
 
 
 
 
 
 
 
  K12.3 Dionysus & Satyr
  Figura roja ateniense Florero Pintura C5th B.C.
 
 
 
 
 
 
  K12.6 Dionysus & Satyriscus
  Figura roja ateniense Florero Pintura C5th B.C.
 
 
 
 
 
 
  K12.7 Dionysus & Satyrs
  Figura roja ateniense Florero Pintura C5th B.C.
 
 
 
 
 
 
  K12.28 Dionysus & Maenads
  Figura ateniense negra Jarrón Pintura C6th B.C.
 
 
 
 
 
 
 
 
  K46.1 Dionysus, Pompe, Eros
  Figura roja ateniense Florero Pintura C4th B.C.
 
 
 
 
 
 
  K12.8 Dionysus Driving Chariot
  Figura roja ateniense Florero Pintura C4th B.C.
 
 
 
 
 
 
  K12.9 Dionysus & Giant Eurytus
  Athenian Red Figure Vase Painting C6th B.C.
 
 
 
 
 
 
  K12.5 Dionysus, Satyr, Maenad
  Apulian Red Figure Vase Painting C4th B.C.
 
 
 
 
 
 
 
 
  K12.20 Dionysus & Ariadne
  Figura roja ateniense Florero Pintura C4th B.C.
 
 
 
 
 
 
  K12.11 Dionysus & Ariadne
  Figura roja ateniense Florero Pintura C5th B.C.
 
 
 
 
 
 
  K12.10 Dionysus & Ariadne
  Lucanian Red Figure Vase Painting C4th B.C.
 
 
 
 
 
 
  K12.18 Dionysus & Ariadne
  Figura ateniense negra Jarrón Pintura C6th B.C.
 
 
 
 
 
 
 
 
  N13.5 Dionysus, Ariadne, Theseus
  Figura roja ateniense Florero Pintura C5th B.C.
 
 
 
 
 
 
  K12.12 Dionysus & Ariadne
  Figura ateniense negra Jarrón Pintura C6th B.C.
 
 
 
 
 
 
  K12.17 Dionysus, Ariadne, Theseus
  Figura roja ateniense Florero Pintura C5th B.C.
 
 
 
 
 
 
  T55.2 Dionysus, Ariadne, Comus
  Figura roja ateniense Florero Pintura C5th B.C.
 
 
 
 
 
 
 
 
  K12.25 Dionysus & Lycurgus
  Apulian Red Figure Vase Painting C4th B.C.
 
 
 
 
 
 
  K12.26 Death of Pentheus
  Figura roja ateniense Florero Pintura C5th B.C.
 
 
 
 
 
 
  K12.16 Dionysus & the Pirates
  Figura ateniense negra Jarrón Pintura C6th B.C.
 
 
 
 
 
 
  K12.15 Tyrrhenian Pirates
  Etruscan Black Figure Vase Painting C6th B.C.
 
 
 
 
 
 
 
 
  K7.1 Dionysus & Hephaestus
  Figura roja ateniense Florero Pintura C5th B.C.
 
 
 
 
 
 
  K7.8 Dionysus & Hephaestus
  Caeretan Black Figure Vase Painting C6th B.C.
 
 
 
 
 
 
  K7.13 Dionysus & Hephaestus
  Figura ateniense negra Jarrón Pintura C6th B.C.
 
 
 
 
 
 
  K8.14 Dionysus, Birth of Athena
  Figura ateniense negra Jarrón Pintura C6th B.C.
 
 
 
 
 
 
 
 
  K7.10 Dionysus & Hephaestus
  Figura roja ateniense Florero Pintura C5th B.C.
 
 
 
 
 
 
  K7.3 Dionysus & Hephaestus
  Figura roja ateniense Florero Pintura C5th B.C.
 
 
 
 
 
 
  K7.4 Dionysus & Hephaestus
  Figura roja ateniense Florero Pintura C5th B.C.
 
 
 
 
 
 
 
 
  F12.1B Dionysus on Vesuvius
  Greco-Roman Pompeii Wall Fresco C1st A.D.
 
 
 
 
 
 
  F12.1 Dionysus on Vesuvius
  Greco-Roman Pompeii Wall Fresco C1st A.D.
 
 
 
 
 
 
  F27.1 Fostering of Dionysus
  Greco-Roman Pompeii Wall Fresco C1st A.D.
 
 
 
 
 
 
  F12.2 Dionysus, Ariadne, Silenus
  Greco-Roman Pompeii Wall Fresco C1st A.D.
 
 
 
 
 
 
 
 
  Z12.1 Dionysus Riding Panther
  Greek Pella Floor Mosaic C4th B.C.
 
 
 
 
 
 
  Z12.2 Dionysus Riding Panther
  Greek Delos Floor Mosaic C1st B.C.
 
 
 
 
 
 
  Z12.11 Lycurgus & Ambrosia
  Greek Delos Floor Mosaic C2nd B.C.
 
 
 
 
 
 
  Z12.15 Dionysus with Panther
  Greco-Roman Floor Mosaic A.D.
 
 
 
 
 
 
 
 
  Z12.20 Dionysus Riding Tiger
  Greco-Roman El Djem Floor Mosaic C2nd A.D.
 
 
 
 
 
 
  Z12.4 Dionysus Riding Lion
  Greco-Roman El Djem Floor Mosaic C2nd A.D.
 
 
 
 
 
 
  Z12.6 Dionysus, Tiger Chariot
  Greco-Roman El Djem Floor Mosaic C3rd A.D.
 
 
 
 
 
 
  Z12.17 Dionysus with Beasts
  Greco-Roman El Djem Floor Mosaic C4th A.D.
 
 
 
 
 
 
 
 
  Z12.3 Dionysus, Tiger Chariot
  Greco-Roman Sousse Floor Mosaic C3rd A.D.
 
 
 
 
 
 
  Z12.13 Dionysus, Acme, Icarius
  Greco-Roman Paphos Floor Mosaic C3rd A.D.
 
 
 
 
 
 
  Z12.7 Dionysus & a Satyr
  Greco-Roman Antioch Floor Mosaic C4th A.D.
 
 
 
 
 
 
  Z12.9 Dionysus & Heracles
  Greco-Roman Antioch Floor Mosaic C2nd A.D.
 
 
 
 
 
 
 
 
  Z12.14 Dionysus, Ariadne, Maron
  Greco-Roman Syria Mosaic C3rd A.D.
 
 
 
 
 
 
  Z12.5 Dionysus, Centaur Chariot
  Greco-Roman Acholla Mosaic A.D.
 
 
 
 
 
 
  Z12.8 Dionysus & the Pirates
  Greco-Roman Utica Floor Mosaic A.D.
 
 
 
 
 
 
  Z12.18 Dionysus & Indian Warrior
  Greco-Roman Rome Floor Mosaic A.D.
 
 
 
 
 
 
 
 
  Z12.19 Dionysus & Ariadne
  Greco-Roman Volubilis Mosaic A.D.
 
 
 
 
 
 
  Z12.10 Dionysus & Lycurgus
  Greco-Roman Naples Mosaic A.D.
 
 
 
 
 
 
  F12.3 Dionysus, Ariadne, Silenus
  Greco-Roman Tripoli Wall Fresco A.D.
 
 
 
 
 
 
  R12.1 Dionysus, Satyr, Bacchante
  Greco-Roman Rome Bas-relief C1st A.D.
 
 
 
 
 
 
 
 
  Z12.12 Lycurgus & Ambrosia
  Greco-Roman Antioch Floor Mosaic C4th A.D.
 
 
 
 
 
 
  Z12.21 Dionysus Portrait
  Greco-Roman Antioch Floor Mosaic C4th A.D.
 
 
 
 
 
 
   Z12.16 Dionysus & Pan
  Greco-Roman Philippopolis Mosaic C4th A.D.
 
 
 
 
 
 
  Z12.22 Dionysus, Ariadne, Heracles
  Greco-Roman Philippopolis Mosaic A.D.
 
 
 
 
 
 
 
 
  S12.1 Dionysus-Bacchus
  Greco-Roman Marble Statue
 
 
 
 
 
 
  S12.2 Dionysus-Bacchus
  Greco-Roman Marble Statue
 
 
 
 
 
 
  S12.3 Dionysus-Bacchus
  Greco-Roman Marble Statue
 
 
 
 
 
 
  S12.4 Dionysus-Bacchus
  Greco-Roman Marble Statue
 
 
 
 
 
 
 
 
  S12.5 Dionysus-Bacchus
  Greco-Roman Marble Statue
 
 
 
 
 
 
  S12.6 Dionysus-Bacchus
  Greco-Roman Marble Statue
 
 
 
 
 
 
  S12.7 Dionysus-Bacchus
  Greco-Roman Marble Statue
 
 
 
 
 
 
  S12.8 Dionysus-Bacchus
  Greco-Roman Marble Statue
 
 
 
 
 
 
 
 
  S11.1 Hermes & Infant Dionysus
  Greco-Roman Marble Statue
 
 
 
 
 
 
  S27.3 Silenus & Infant Dionysus
  Greco-Roman Marble Statue
 
 
 
 
 
 
  S27.5 Silenus & Boy Dionysus
  Greco-Roman Marble Statue
 
 
 
 
  SOURCES (ALL DIONYSUS PAGES)
  GREEK
  Homer, The Iliad – Greek Epic C8th B.C.
  Homer, The Odyssey – Greek Epic C8th B.C.
  Hesiod, Theogony – Greek Epic C8th – 7th B.C.
  Hesiod, Works and Days – Greek Epic C8th – 7th B.C.
  Hesiod, The Shield of Heracles – Greek Epic C8th – 7th B.C.
  Hesiod, Catalogues of Women Fragments – Greek Epic C8th – 7th B.C.
  The Homeric Hymns – Greek Epic C8th – 4th B.C.
  Aesop, Fables – Greek Fables C6th B.C.
  Greek Lyric I Terpander, Fragments – Greek Lyric C7th B.C.
  Greek Lyric II Anacreon, Fragments – Greek Lyric C6th B.C.
  Greek Lyric II Anacreontea, Fragments – Greek Lyric C5th – 4th B.C.
  Greek Lyric III Stesichorus, Fragments – Greek Lyric C7th – 6th B.C.
  Aeschylus, Eumenides – Greek Tragedy C5th B.C.
  Aeschylus, Fragments – Greek Tragedy C5th B.C.
  Euripides, Bacchae – Greek Tragedy C5th B.C.
  Herodotus, Histories – Greek History C5th B.C.
  Plato, Cratylus – Greek Philosophy C4th B.C.
  Plato, Gorgias – Greek Philosophy C4th B.C.
  Plato, Laws – Greek Philosophy C4th B.C.
  Plato, Republic – Greek Philosophy C4th B.C.
  Apollodorus, The Library – Greek Mythography C2nd A.D.
  Apollonius Rhodius, The Argonautica – Greek Epic C3rd B.C.
  Callimachus, Fragments – Greek Poetry C3rd B.C.
  Aratus, Phaenomena – Greek Astronomy C3rd B.C.
  Parthenius, Love Romances – Greek Mythography C1st B.C.
  Diodorus Siculus, The Library of History – Greek History C1st B.C.
  Strabo, Geography – Greek Geography C1st B.C. – C1st A.D.
  Pausanias, Description of Greece – Greek Travelogue C2nd A.D.
  Plutarch, Lives – Greek Historian C1st – 2nd A.D.
  Plutarch, Parallel Stories – Greek Historian C1st – 2nd A.D.
  The Orphic Hymns – Greek Hymns C3rd B.C. – C2nd A.D.
  Antoninus Liberalis, Metamorphoses – Greek Mythography C2nd A.D.
  Aelian, On Animals – Greek Natural History C2nd – 3rd A.D.
  Aelian, Historical Miscellany – Greek Rhetoric C2nd – 3rd A.D.
  Athenaeus, Deipnosophistae – Greek Rhetoric C3rd A.D.
  Philostratus the Elder, Imagines – Greek Rhetoric C3rd A.D.
  Callistratus, Descriptions – Greek Rhetoric C4th A.D.
  Philostratus, Life of Apollonius of Tyana – Greek Biography C2nd A.D.
  Ptolemy Hephaestion, New History – Greek Mythography C1st – 2nd A.D.
  Oppian, Cynegetica – Greek Poetry C3rd A.D.
  Clement, Exhortation to the Greeks – Christian Scholar C2nd A.D.
  Theophilus, To Autolycus – Chrisitan Scholar C2nd A.D.
  Quintus Smyrnaeus, Fall of Troy – Greek Epic C4th A.D.
  Nonnus, Dionysiaca – Greek Epic C5th A.D.
  Colluthus, The Rape of Helen – Greek Epic C5th – 6th A.D.
  ROMAN
  Hyginus, Fabulae – Latin Mythography C2nd A.D.
  Hyginus, Astronomica – Latin Mythography C2nd A.D.
  Ovid, Metamorphoses – Latin Epic C1st B.C. – C1st A.D.
  Ovid, Fasti – Latin Poetry C1st B.C. – C1st A.D.
  Ovid, Heroides – Latin Poetry C1st B.C. – C1st A.D.
  Virgil, Georgics – Latin Bucolic C1st B.C.
  Propertius, Elegies – Latin Elegy C1st B.C.
  Cicero, De Natura Deorum – Latin Rhetoric C1st B.C.
  Pliny the Elder, Natural History – Latin Encyclopedia C1st A.D.
  Seneca, Hercules Furens – Latin Tragedy C1st A.D.
  Seneca, Medea – Latin Tragedy C1st A.D.
  Seneca, Oedipus – Latin Tragedy C1st A.D.
  Seneca, Phaedra – Latin Tragedy C1st A.D.
  Valerius Flaccus, The Argonautica – Latin Epic C1st A.D.
  BYZANTINE
  Suidas, The Suda – Byzantine Greek Lexicon C10th A.D.
  OTHER SOURCES
  Source status of Dionysos pages:- 1. Fully quoted: Homer (Iliad & Odyssey), Hesiod, Homeric Hymns, Homerica, Apollodorus, Pausanias, Strabo, Herodotus, Orphic Hymns, Quintus Smyrnaeus, Callimachus, Parthenius, Aelian, Ovid (Metamorphoses), Hyginus (Fabulae & Astronomica), Apuleius, Aesop; 2. Partially or not quoted (Greek): Pindar, Greek Lyric (Fragments), Greek Elegaic (Fragments), Apollonius Rhodius, Diodorus Siculus, Antoninus Liberalis, Euripides, Aeschylus, Sophocles, Aristophanes, Plato, Theocritus, Lycophron, Plutarch, Philostratus & Callistratus, Nonnus, Oppian, Tryphiodorus, Colluthus, et. Alabama.; 3. Partially or not quoted (Latin): Ovid (Fasti), Cicero, Statius, Propertius, Valerius Flaccus, et. Alabama.

  BIBLIOGRAPHY
  A complete bibliography of the translations quoted on this page.